دلایل ریپ زدن خودرو

دلایل ریپ زدن خودرو و راه های رفع آن ⚙️ | ایمان پژو

یکی از خرابی های رایجی که در وسایل نقلیه پیش می اید ریپ زدن خودرو میباشد. به همین دلیل ما در سایت ایمان پژو تصمیم گرفتیم تا بعد از استقبال شما از مقالاتی مانند دلائل خرابی کامپیوتر خودرو و یا علائم خرابی مبدل کاتالیست در سایت پژو ایمان به سراغ ریپ زدن خودرو و دلایل خرابی آن برویم.

چرا که با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد دلایل ریپ زدن خودرو میتوانید قبل از این که این قطعه به سایر قطعات خودرو اسیب برساند از خرابی آن اگاه شده و با تعویض یا تعمیر به موقع آن مانع از رسیدن اسیب به سایر قطعات ماشین خود شوید.

البته باید به این نکته توجه داشت که دلایل ریپ زدن خودرو بسته به شرایطی که خودروی شما در آن قرار دارد، می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و توضیح مهم‌ترین مواردی که باعث ریپ زدن خودرو می‌شوند، بپردازیم.

به طور خلاصه میتوان دلایل ریپ زدن خودرو را در عوامل زیر جست و جو کرد:

دلایل ریپ زدن خودرو:

  1. سیستم اگزوز
  2. سیستم سوخت
  3. مبدل کاتالیزوری
  4. حسگر اکسیژن
  5. خرابی انژکتور
  6. کثیف و یا معیوب بودن شمع

حال که با دلایل ریپ زدن خودرو به طور کلی اشنا شدید به طور مفصل هر کدام از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

  • سیستم اگزوز:

سیستم اگزوز ماشین شما یکی از بخش‌هایی است که به صورت مستقیم می‌تواند باعث ریپ زدن خودروی شما بشود. سیستم اگزوز ماشین خود تشکیل شده از چند قطعه مختلف است. یکی از مهم‌ترین قطعات اگزوز منیفولد است که کارایی آن در جمع کردن گازهای خروجی از سرسیلندر می‌باشد.

درواقع مثل یک قیف جمع کننده عمل می‌کند و گازها را به سمت بیرون ماشین هدایت می‌کند و باعث انتقال مبدل کاتالیزوری می‌شود. مبدل کاتالیزوری نقش مهمی در حذف عناصری از جمله گازهای مضر مونوکسید کربن و… دارد. مشکل در هریک از اجرای این سیستم می‌تواند یکی از دلایل ریپ زدن خودروی شما باشد.

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود، خرابی در قطعه چند راهه یا منیفولد است.

گفتیم که نقش اصلی این قطعه جمع کردن گازهای خروجی است. اگر این قطعه مشکل داشته باشد و به‌طور مثال نشتی در آن وجود داشته باشد، می‌تواند باعث شود که گازها نشت کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل ریپ زدن خودرو مشتی همین قطعه منیفولد می‌باشد.

مهم‌ترین علائم این مشکل هم افزایش صدای موتور و روشن شدن چراغ چک است. اگر منیفولد ترک خورده باشد و یا نشتی داشته باشد، علاوه بر رسد زدن خودرو می‌تواند باعث مشکلات دیگری بشود. به طور مثال نشت گازها به داخل ماشین می‌تواند باعث ذوب شدن اجزای پلاستیکی شود و رانندگی با چنین خودرویی اصلا ایمن نخواهد بود.

توصیه می‌کنیم اگر خودروی شما ریپ می.زند، حتما آن را به تعمیرگاه ببرید تا این قطعه را چک کنند و اگر نیاز به تعویض دارد به شما اطلاع دهند.

 

بیشتر بخوانید: لرزش فرمان خودرو 

 

  • سیستم سوخت:

سیستم سوخت رسانی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خودرو است‌ مشکل در سوخت رسانی می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی ازجمله ریپ زدن ماشین بشود. مهم‌ترین وظیفه این سیستم ذخیره و تامین سوخت ماشین می‌باشد. مکانیسم مصرف سوخت بدین صورت است که: سوخت با هوا مخلوط می‌شود و در نتیجه به ذرات ریز ذره‌ها تبدیل می‌شود که پس از آن هم تبخیر می‌شود.

این فرایند در مخزن ورودی موتور صورت می‌گیرد. مخلوط هوا و سوخت در نهایت در سیلندرها مشتعل و فشرده می‌شود و باعث حرکت پیستون‌ها می‌شود. اگر در انجام این فرایند مشکلی وجود داشته باشد برای خودروی شما مشکل ساز خواهد بود. توصیه می‌کنیم حتما سیستم سوخت خود را چک کنید چون خرابی و اختلال در عملکرد این بخش می‌تواند یکی از دلایل ریپ زدن خودرو باشد.

پیشنهاد میکنیم در زمینه سوخت رسانی خودرو ها مقاله راه های کاهش مصرف سوخت و ریمپ ایسیو خودرو را نیز مطالعه نمایید.

 

 

  • مبدل کاتالیزوری:

قبل‌تر گفتیم که این قطعه یکی از بخش‌های سیستم‌ اگزوز است. اگر این قطعه خراب باشد بوس تخم مرغ گندیده به مشامتان می‌رسد که این به دلیل گوگرد است. در واقع اگر این قطعه خراب باشد، گازهای هیدورکربینی را نمی‌سوزاند و در نتیجه گوگرد همراه این گازها هم از بین نمی‌رود و باعث ایجاد بوی تخم مرغ گندیده می‌شود.

همچنین معمولا چراغ چک هم روشن می‌شود. خرابی مبدل کاتالیزوری یکی از مهم‌ترین دلایل ریپ زدن ماشین است و اگر به آن رسیدگی نکنید، ممکن است خودروی شما تا آنجا پیش برود که دیگر روشن نشود.

  • حسگر اکسیژن:

به‌طور خلاصه نقش حسگرهای اکسیژن اندازه گیری گازهای خروجی هنگام خروج از مخزن احتراق می‌باشد. شما می‌توانید اطلاعات این آنالیز را در سیستم رایانه خود و مشاهده کنید. خرابی سنسور اکسیژن از طریق کم و زیاد کردن سوخت استانداردی که باید وارد خودرو شود، از دلایل ریپ زدن خودرو است.

اگر می‌خواهید سنسورهای اکسیژن خودرو خراب نشوند و عمر مفید خود را حفظ کنند، باید بسته به مدل ماشین و حسگرها، هرچند وقت یکبار آن‌ها را سرویس‌دهی کنید تا تمیز شوند.

 

 

  • خرابی انژکتور:

خرابی انژکتور یکی دیگر از دلایل ریپ زدن خودرو است و معمولا کثیف شدن آن‌ها باعث بروز مشکل می‌باشد. این قطعات سوخت را به داخل سیلندرها اسپری می‌کنند. نازل‌های انژکتورها به مرور زمان مسدود می‌شوند و باعث ریپ زدن ماشین می‌شوند.

مهم‌ترین نشانه خرابی انژکتور هم ضعف ماشین در شتاب گیری است. شبیه حسگر اکسیژن این قطعه هم نیاز دارد که هر چند وقت یکبار تمیز بشود.

 

بیشتر بخوانید: دلایل روشن شدن چراغ روغن

 

  • شمع معیوب یا کثیف:

شمع‌ها باعث اشتعال سوخت در محفظه احتراق می‌شوند که اگر درست کار نکنند و یا کثیف و غبار گرفته باشند، نمی‌توانند کارایی خود را داشته باشند که این هم یکی دیگر از دلایل ریپ زدن خودرو است. توصیه می‌کنیم جهت جلوگیری از این مشکل هرچند وقت یکبار سرشاخه‌ها را تمیز کنید.

البته ریپ زدن خودرو می‌تواند دلایل دیگری ازجمله: نشت خلأ در سیستم، آسیب دیدگی تسمه تایم، کویل معیوب و… هم داشته باشد. در این مقاله سعی شد که به مهم‌ترین دلایل ریپ زدن خودرو اشاره شود. ما پیش از این در مقاله زمان تعویض شمع خودرو به طور کامل به بررسی این قطعه پرداختیم و نشانه های خرابی ان را بررسی کردیم.

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت ایمان پژو به طور خلاصه به دلایل ریپ زدن خودرو پرداختیم و 5 مورد از مهم ترین عواملی که باعث ریپ زدن خودرو میشود را به شما معرفی کردیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده و مفید و کاربردی بوده باشد!

ما در سایت این چیست علاوه بر امکان کمک و مشاوره به شما در زمینه پیدا کردن ریپ زدن خودروی شما میتوانیم در زمینه خرید ایربگ و خرید ایسیو نیز مشاور شما باشیم. چرا که ما در مجموعه ایمان پژو مدت هاست که به صورت تخصصی بر روی ایربگ و ایسیو ماشین های مختلف کار میکنیم.

3 فکر در مورد “ دلایل ریپ زدن خودرو و راه های رفع آن ⚙️ | ایمان پژو

  1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

    سلام، ممنون از این که نظرت رو با ما در میون گذاشتی. ما در سایت ایمان پژو خوشحالیم که این مقاله برات مفید و کاربردی بوده.

  2. محمد رضایی گفت:

    سلام، خواستمم تشکر کنم از سایت خوبتون بابت این مقاله ریپ زدن خودرو و بقیه مقاله هایی که توی سایتتون نوشتین.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام محمد جان، ممنون از این که نظرت رو در مورد این مقاله با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت پژو ایمان بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *