ایربگ چیست

ایربگ چیست؟ | قیمت | خرید | انواع | مشخصات فنی

بعد از گذر سال‌های زیادی از تولید خودرو و ماشین توسط شرکت‌های بزرگ ماشین سازی، یک بخش جدایی ناپذیر در صنعت خودرو جلوگیری از احتمال آسیب دیدن سرنشینان در زمان رانندگی و استفاده از خودرو است. موضوع مهمی که ذهن تمامی مهندسان را درگیر خود کرده است تا بتوانند ایمنی ماشین را برای سرنشین هر روزه بیشتر و بیشتر کنند.

همین امر باعث شد تا مهندسین دست به اختراعی بسیار مهم به نام ایربگ ماشین بزنند. این وسیله کاربردی جان بسیاری از افراد را در زمان تصادف با باز شدن کیسه‌های محافظ در بخش‌های مختلف خودرو نجات داده است.

ما در این مقاله از سایت پژو ایمان به سوال ایربگ چیست پاسخ داده و اجزای ایربگ ها را بررسی کردیم. بعد از آشنایی با اجزای ایربگ به توضیح نحوه کار ایربگ پرداخته و شما را با انواع ایربگ هایی که یک خودرو میتواند داشته باشد آشنا کردیم و در نهایت به چند سوال رایج و پر تکرار در مورد ایربگ ها مانند ” آیا کیسه هوا منجر به مرگ می‌شود؟ ” پاسخ دادیم.

پیشنهاد میکنیم اگر شما عزیزان هم تمایل دارید در خصوص ایربگ ماشین اطلاعات بیشتری به دست بیاورید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ایربگ چیست؟!

ایربگ یا همان کیسه هوا یک قطعه امنیتی مهم در وسایل نقلیه ای مانند خودروها است که مانع از آسیب دیدن سرنشینان در هنگام تصادف میشود. به این شکل که در هنگام تصادف باد شده و در میان سرنشین و بدنه خودرو قرار میگیرد و انع از به جلو پرتاب شده سرنشینان خودرو میشود.

ایربگ های وسایل نقلیه دارای چند قسمت مختلف هستند که هر کدام از آن ها کار مخصوص به خود را انجام میدهد. در ادامه مقاله ایربگ چیست با این قطعات به صورت خلاصه آشنا خواهیم شد.

اجزای تشکیل دهنده ایربگ

ایربگ خودرو از یک مکانیزم کامل تشکیل شده و دارای قسمت های مختلف میباشد. در این بخش قصد داریم شما عزیزان را با بخش‌های این سیستم کاربردی بیشتر آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. اجزای ایربگ ها به طور معمول شامل موارد زیر می‌شود:

 

اجزای تشکیل دهنده ایربگ در سایت ایمان پژو

 

کیسه هوا

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایربگ، کیسه هوای قرار گرفته در داخل اتاق خودرو است. کیسه هوا از یک نایلون ساخته شده تا در زمان تصادف به سرعت باد شده و از وارد شدن ضربه از اشیا داخل اتاق در برابر بدن شما محافظت کند. معمولا در ماشین ها دو کیسه هوا وجود دارد که یکی در داشبورد و جلوی سرنشین و دیگری در داخل فرمان و جلوی راننده قرار میگیرد.

سنسورهای ایربگ

سنسورهای ایربگ وظیفه شناسایی تصادفات را دارند؛ بسته به خودرو شما ممکن است میزان تعداد و حساسیت این سنسورها کاملا متفاوت باشد. سنسورها ضربه را شناسایی می‌کنند و در نهایت پیغام هشدار را برای واحد کنترل الکترونیکی ارسال می‌کنند.

واحد کنترل الکترونیکی

مهم‌ترین واحد در سیستم ایربگ‌ها که فرمان باد شدن، شناسایی تصادف و سایر موارد را انجام می‌دهد، واحد کنترل الکترونیکی و یا همان ایسیو (ecu) است. این واحد از مدارهای الکترونیکی تشکیل شده است که دقیقا مانند یک کامپیوتر تشخیص می‌دهد ضربه‌های شناسایی شده از سمت سنسورها به چه میزان بوده و آیا نیاز به باز شدن ایربگ و باد شدن کیسه هوا است یا خیر.

همان طور که اشاره کردیم ایسیو (ecu) ها یکی از مهم ترین قطعات موجود در وسایل نقلیه هستند به همین دلیل ما پیش از این در سایت پژو ایمان در مقاله ای جداگانه به علائم خرابی ایسیو ها پرداخته ایم که پیشنهاد میکنیم حتما به این مقاله مراجعه کنید. در ادامه ویدئویی که در همین زمینه توسط مجموعه ایمان پژو تولید شده است را مشاهده میکنید.

 

 

همچنین در صورتی که ایسیو (ecu) ماشین شما خراب شده است میتوانید از طریق صفحه خرید ایسیو (ecu) در سایت پژو ایمان برای گرفتن مشاوره و خرید ایسیو جدید با ما در ارتباط باشید.

باد کننده و مشتعل ساز

یکی از مهم‌ترین واحدهایی که عملکرد آن تاثیر زیادی بر سلامت سرنشینان می‌گذارد، بخش بادکننده و مشتعل ساز است. این بخش بعد از تشخیص ضربه از طریق سنسور و ارسال دستور بازشدن ایربگ توسط واحد کنترل الکترونیکی، با استفاده از یک قرص شیمیایی یک احتراق و جرقه ایجاد می‌کند.

این قرص در کسری از زمان می‌سوزد و مقدار مشخصی گاز نیتروژن با فشار معین را تولید می‌کند که در نهایت این گاز به کیسه هوا منتقل می‌شود و کیسه‌ها باد می‌شوند.

کلیدهای صندلی سرنشین

یکی دیگر از بخش‌هایی که ممکن است در برخی از خودروها بسته به مدل، نوع ایربگ و نوع سیستم به کار رفته وجود داشته باشد، کلید‌های صندلی است. این بخش از سیستم این وظیفه را به عهده دارد که اگر سرنشینی داخل خودرو وجود نداشته باشد و ماشین دچار تصادف شود، ایربگ کار نکند. این بخش در زمان نبود سرنشین برای صرفه جویی و بهبود عملکرد با واحد کنترل الکترونیکی در ارتباط است تا سیستم مشتعل ساز فعال نشود.

چراغ هشدار دهنده ایربگ

در نهایت آخرین بخش از سیستم ایربگ چراغ هشدار دهنده ان است که شما را از سلامت اجزای مختلف سیستم آگاه می‌کند. در زمان روشن شدن این چراغ حتما در اولین فرصت به یک کارشناس مراجعه کنید تا مشکل سیستم ایربگ ماشین شما را رفع کند. ما در سایت پژو ایمان در مقاله ای کامل به این موضوع اشاره کردیم که میتوانید از طریق مقاله علت روشن شدن چراغ ایربگ خودرو به طور کامل به این مقاله دسترسی داشته باشید.

حال که با ایربگ و اجزای آن آشنا شده اید وقت آن رسیده است تا با نحوه کارکرد ایربگ ها به طور خلاصه آشنا شوید.

ایربگ چگونه کار می‌کند؟

سنسورهای قرار گرفته بر روی خودرو وظیفه شناسایی شتاب منفی و در جهت عکس حرکت خودرو را دارند. زمانی که شما تصادف می‌کنید، یک شتاب منفی ایجاد می‌شود. بعد از اینکه سنسورها این شتاب منفی را شناسایی می‌کنند، توسط سیستم کنترل یک جریان الکتریکی در سیم‌های متصل به مشتعل کننده به وجود می آورند.

این جریان الکتریکی باعث احتراق و سوختن مواد شیمیایی در بخش مشتعل ساز شده و در نهایت گاز نیتروژن ایجاد شده از سوختن مواد شیمیایی به داخل کیسه‌های هوا وارد می‌شود و باعث باد شدن کیسه هوا میشود. کیسه هوا بعد از باد شدن در برابر سرنشین و بدنه خودرو قرار گرفته و مانع از اسیب رسیدن به سرنشین میشود.

نکته مهم در این بخش این است که سنسورها در زمان رانندگی به سمت عقب، ترمزهای شدید و ترمز عادی نباید واکنشی از خود نشان دهند. همچنین باید در آخرین مرحله و بعد از باد شدن کیسه‌های هوا، گاز تولید شده به آرامی خارج شود.

دلیل این امر هم این است که اگر این گاز خارج نشود، ممکن است سرنشین را بر اثر فشار وارده از سمت کیسه دچار خفگی کند. به همین دلیل بر روی کیسه های هوای ایربگ سوراخ های ریزی قرار میدهند تا انتقال گاز از داخل ایربگ به بیرون با سرعت متناسبی انجام پذیرد.

در ویدئوی زیر میتوانید به خوبی نحوه کارکردن ایربگ های ماشین را به طور کامل و دقیق ببینید.

 

 

انواع ایربگ

ایربگ‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام وظیفه مشخصی برای حفظ سلامت سرنشینان دارند که در ادامه مقاله ایربگ چیست به طور خلاصه به آن ها میپردازیم هر چند که در مقاله انواع ایربگ به طور کامل به صورت کامل به بررسی انواع ایربگ ها پرداختیم.
انواع ایربگ شامل موارد زیر می‌شود:

ایربگ سرنشینان جلو

معمولا از آن جایی که بیشتر تصادفات از سمت جلو خودرو میباشد در هنگام تصادفات نیز بیشترین ضربه و صدمه به سرنشینان جلوی خودرو یعنی راننده و شاگرد وارد میشود. همچنین بخش‌های سخت خودرو مثل فرمان و داشبورد در جلوی سرنشینان جلو قرار دارد به همین دلیل ممکن است آسیب‌های جدی تری به سرنشینان جلو خودرو نسبت به سایر مکان ها وارد شود.

به همین دلیل و برای جلوگیری از ضربه و پرت شدن سرنشینان جلو به بیرون از خودرو تمام خودرو های تولید شده باید دارای ایربگ در جلوی ماشین باشند که شامل یک ایربگ بر روی فرمان و یک ایربگ بر روی داشبورد خودرو میشود. ایربگ 206 و یا سایر خودرو های تولید شده در داخل از همین نوع میباشد.

ایربگ جانبی و پرده ای

برخلاف خودرو های داخلی که فقط دارای دو ایربگ در جلوی ماشین هستند خودروهای خارجی دارای ایربگ های دیگری هم هستند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. همان طور که اشاره شد برخی از خودروها از ایمنی بالاتری برخوردار هستند و سیستم آنهاعلاوه بر دو ایربگ معمول شامل کیسه‌های هوای جانبی و کیسه هوای پرده ای هم می‌شود همانند ایربگ های بنز.

کیسه‌های جانبی و پرده ای معمولا بر روی صندلی یا درب خودرو قرار می‌گیرند. این کیسه‌های هوا وظیفه دارند تا از طرفین خودرو یعنی بخش روی شیشه‌ها و درب‌ها را پوشش دهند تا سرنشین با بخش‌های سخت دچار ضرب دیدگی نشود. ایربگ‌های پرده ای بیشتر وظیفه جلوگیری از برخورد سر سرنشین با شیشه‌های کناری و پرت شدن شیشه خورده به داخل ماشین در زمان تصادف را دارد.

در ویدئوی زیر میتوانید با نحوه کار ایربگ های پرده ای اشنا شوید:

 

 

ایربگ میانی

در تصادفات شدید به دلیل اینکه ممکن است از سمت سرنشین داخلی ضربه ای به هم وارد شود خودروسازان یک کیسه هوای وسط یا میانی را هم قرار داده اند تا در فضای بین راننده و سرنشین جلو باز شود.

ایربگ زانویی

کیسه هوای زانو در بخش زیر فرمان برای جلوگیری از ضرب دیدگی پا قرار می‌گیرد. در ادامه و در ویدئوی زیر میتوانید نحوه کار این ایربگ جدید را ببینید و با نحوه کار کردن آن اشنا شوید.

 

 

کیسه هوای عابر بیرونی

در برخی از خودروها مشاهده شده که خودرو سازان برای حفظ سلامت بیشتر عابر، بر روی قسمت شیشه و کاپوت ماشین کیسه هوایی را برای عابر بیرونی در نظر گرفته اند تا در صورت تصادف با عابر پیاده، شخص بر روی این کیسه‌های هوا قرار بگیرد و از سمت بدنه ماشین آسیبی به عابر پیاده وارد نشود. ما پیش از این در مقاله انواع ایربگ به طور کامل تمامی ایربگ های معرفی شده در این مقاله را معرفی کرده و نحوه کار هر کدام را با فیلم و ویدئو آموزش داده ایم.

سوالات متداول

به غیر از تصادف چه عوامل دیگری میتواند منجر به باز شدن ایربگ در خودرو شود؟!

همان طور که در این مقاله گفته شد اصلی ترین موردی که باعث باز شدن ایربگ در خودرو ها میشود تصادف و برخورد خودرو با خودروی دیگر است اما ممکن است ایربگ خودرو بر اثر مواردی همچون زدن ضربه چکش در هنگام صافکاری نیز باز شود.

سنسور ایربگ کجاست؟!

سنسور ایربگ بیشتر ماشین ها معمولا در جلوی خودرو و نزدیک به چرخ های جلو قرار دارد. البته این موضوع وابسته به نوع ماشین شما نیز میباشد. اگر ماشین شما دارای ایربگ های مختلفی مثل ایربگ پرده ای و یا میانی باشد حتما در نقاط دیگری مثل سقف و درب های ماشین نیز حسگر وجود دارد نت بتواند متوجه ضربه وارد شده بشود و ایربگ های مربوطه را باز کند.

ایربگ در چه سرعتی باز میشود؟!

ایربگ های ماشین در سرعتی نزدیک به 300 کیلومتر بر ساعت باز میشوند اما از ان جایی که معمولا هیچ ماشینی نمیتواند به این سرعت دست یابد هیچ خطری از بابت باز شدن ناگهانی ایربگ کسی را تهدید نمیکند.

ایربگ ماشین ها معمولا در کجا قرار میگیرد؟!

محل قرارگیری ایربگ بسته به تعداد کیسه‌های هوا ممکن است کمی متفاوت باشد. اما به صورت کلی کیسه هوای راننده در داخل فرمان و برای شاگرد در بخش بالایی داشبورد ماشین قرار گرفته است. ایربگ‌های جانبی هم معمولا بر روی درب یا در کنارهای صندلی قرار گرفته اند تا جان شما را در برابر ضربات احتمالی از کناره‌های خودرو محافظت کنند.

ایربگ زانویی نیز در بخش زیر فرمان قرار می‌گیرد و از برخورد زانوی سرنشینان جلو با داشبورد جلوگیری می‌کند.

چه زمانی ایربگ فعال می‌شود؟

همانطور که توضیح دادیم، ایربگ زمانی فعال می‌شود که خودرو شما به صورت ناگهانی دچار شتاب منفی شود. این امر باعث می‌شود که سیستم ایربگ فعال شده و کیسه هوا باز شود اما ترمز کردن به صورت عادی یا شدید یا دنده عقب رفتن با خودرو شامل این شتاب منفی نمی‌شوند و مدار کنترل قادر به تشخیص این موارد است و ایربگ در این موارد باز نمیشود.

آیا کیسه هوا منقضی می‌شود؟

به صورت کلی کیسه‌های هوا دارای زمآنهای رسیدگی و انقضای مختلفی هستند. به عنوان مثال ممکن است ایربگ‌های قرارگرفته بر روی یک خودرو لوکس خارجی از ایربگ‌های خودروهای چینی و کره ای دارای زمان انقضای بیشتری باشد.

 به صورت کلی سیستم ایربگ به مرور زمان از بین نمی‌رود یا تاریخ انقضای آن به اتمام نمی‌رسد؛ بلکه به دلیل وجود رطوبت ممکن است عملکرد ایربگ دچار ایراد شود چرا که مهر و موم شرکت‌های مختلف با هم متفاوت است و همین موضوع باعث میشود ایربگ یک خودرو زودتر از دیگری منقضی شود.

به همین منظور لازم است در زمان مشخص شده از سمت شرکت اقدام به بررسی ایربگ خودرو کنید.

آیا ایربگ تعمیر میشود!؟

خیر کیسه هوا و به طور کلی ایربگ قابل تعمیر نیستند. اگر میخواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید و ببینید که چرا نمیتوان ایربگ ها را تعمیر کرد پیشنهاد میکنیم مقاله ی آیا کیسه ایربگ تعمیر می شود را در سایت پژو ایمان مطالعه نمایید.

آیا کیسه هوا منجر به مرگ می‌شود؟

یکی از باورهای اشتباهی که در بین بیشتر افراد وجود دارد مرگ بر اثر باز شدن کیسه هوا و احتمال خفگی است. این مورد در سال‌های بسیار دور و در اولین سیستم‌های ایربگ به دلیل قرارندادن مسیر خروجی برای گاز نیتروژن تولید شده ممکن بود اتفاق بیوفتد اما در حال حاضر به خاطر وجود سوراخ های ریز بر روی ایربگ دیگر این مشکل به وجود نمی آید.

اگر هنوز این سوال در ذهن شما وجود دارد که آیا کیسه هوا ممکن است منجر به مرگ شود بهتر است دلیل ساخت ایربگ را بررسی کنید. این وسیله اختراع شد تا از جان سرنشینان محافظت کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که ایربگ به خودی خود، منجر به مرگ نمی‌شود. پس بدون هیچ نگرانی از خودروهایی که دارای ایربگ هستند استقبال کنید تا امنیت خودتان و خانواده تان را تامیین کند.

فقط این نکته را در نظر داشته باشید که اگر نکات ایمنی مانند، سوار نکردن کودکان در صندلی جلو، استفاده نکردن از موبایل همراه در حین رانندگی و قرار ندادن اشیا بین خودتان و محل باز شدن ایربگ به ویژه وسایل تیز و حیوانات خانگی توجه نکنید ممکن است اتفاقات ناگواری برایتان پیش بیاید.

از کجا بفهمیم که ایربگ سالم است؟!

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که بخواهید ماشین دست دوم بخرید و تصمیم بگیرید تا سلامت ماشین را قبل از قرار داد چک کنید. پیشنهاد ما چک کردن سالم بودن ایربگ از طریق بررسی ایسیو میباشد. برای خواندن راه های دیگر فهمیدن سالم بودن ایربگ میتوانید به مقاله راه های تشخیص سالم بودن ایربگ مراجعه کنید.

در چه مواقعی باید ایربگ را غیر فعال کرد؟

برخی از خودرو‌ها دکمه غیرفعال سازی ایربگ سرنشین جلو ( شاگرد) را دارند. ایربگ می‌بایستی برای برخی از افراد غیرفعال باشد. به عنوان مثال اگر عینک می‌زنید بهتر است ایربگ را غیرفعال کنید.

یا اگر در صندلی جلوی خودرو شما افرادی با یکی از این ویژگی‌های می‌نشینند بهتر است ایربگ‌ها غیر فعال باشند.

  1. افرادی که دچار آسم و تنگی نفس هستند
  2. اشخاصی که عمل جراحی در قفسه سینه و یا گردن داشته اند
  3. افراد مسن و کسانی که مبتلا به ورم گلو هستند.

در بهترین حالت نیز می‌توانید از این عزیزان خواهش کنید تا بر روی صندلی‌های عقب خودرو بنشینندو ایربگ را غیرفعال نکنید. اما اگر هیچ کدام از شرایط زیر را ندارید به هیچ عنوان ایربگ خود را غیرفعال نکنید.

در آخر اینکه، ایربگ برای حفظ سلامت سرنشینان ساخته شد و به مرور زمان تبدیل به یک وسیله لازم برای تمامی خودروها شد. اگر خودرویی را خریداری می‌کنید، حتما از سلامت ایربگ‌های آن اطمینان حاصل کنید. چرا که ایربگ حافظ سلامت شما و خانواده شما در زمان تصادف است. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و توضیحات بیشتر در این خصوص نیز می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

نظر شما در مورد مقاله ایربگ چیست؟! ایا این مقاله توانسته است برای شما مفید و کاربردی باشد؟! به نظر شما بهتر نیست خودروهای ایرانی نیز به انواع ایربگ ها تجهیز شوند؟! نظر خود را حتما برای ما در مورد این مقاله و بهترین برندهای ایربگ بنویسید.

همچنین ما در سایت پژو ایمان به عنوان یکی از مراجع اینترنتی فروش وسایل و قطعات خودرو میتوانیم به شما در خرید ایربگ کمک کنیم. چرا که ما سال هاست به صورت تخصصی بر روی فروش و عرضه ایربگ و ایسیو فعال هستیم.

 

 

4 فکر در مورد “ ایربگ چیست؟ | قیمت | خرید | انواع | مشخصات فنی

  1. whatisthis گفت:

    سلام ممنون از این که به طور کامل و جامع در مورد ایربگ ها صحبت کردین. گفتم به خاطر زحمت هایی که میکشین ازتون تشکر کنم.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام ممنونم از نظر پر محبت شما.
      خیلی خیلی خوشحالیم از این که از مقاله ایربگ چیست راضی بودین و براتون کاربردی بوده.

  2. محسن حسن زاده گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوب و کاملتون در مورد ایربگ چیست. یه سوال داشتم و اون هم این که ایربگ ماشین معمولا توی چهسرعتی باز میشه؟!

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام محسن جان، همینطور که توی متن مقاله ایربگ چیست هم به این موضوع اشاره کردیم ایربگ ها در سرتی نزدیک به 300 کیلو متر باز میشن و از اون جایی که خودروی معمولی ای نمیتونه به این سرعت برسه نگرانی ای بابت باز شدن ایربگ ها در سرعت بالا وجود نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *