تصور کنید اجزای ماشین شما هر کدام برای خود و بدون هیچ گونه اتصالی با سایر قطعات خودرو به کار خود بپردازند. آیا در چنین حالتی خودرو شما قادر به روشنشدن و حرکت کردن است؟ به طور 100 در صد میتوان گفت که در این حالت، خودرو یک سیستم منسجم برای راهاندازی نخواهد داشت و عملا هیچ کارایی ای نخواهد داشت. درست این جاست که سیم کشی خودرو اهمیت خود را نشان میدهد. چرا که این سیمها هستند که با اتصال اجزای خودرو به یکدیگر و انتقال سیگنالها بین ان ها باعث روشنشدن خودرو شما میشوند.
به همین دلیل شما بهعنوان صاحب یک خودرو باید دربارهی جزئیات و سیمکشی درون خودرو اطلاعات لازم را داشته باشید. در غیر اینصورت در هنگام بروز مشکل برای خودرو، توانایی تعمیر اولیهی آن را نخواهید داشت. در ادامهی این متن، تمام نکات مربوط به سیم کشی ماشین را بهطور کامل و خلاصه شده برای شما اورده ایم.
برای اشنایی با سیم کشی در خودرو ها ابتدا میخواهیم به این موضوع بپردازیم که سیم کشی ماشین ها چیست و چرا تا این اندازه مهم است؟!!
Table of Contents
Toggleسیم کشی خودرو چیست؟
سیمکشی شبکهای از اتصالات الکتریکی است که سیگنالها را بین بخشهای مختلف انتقال میدهد. بدون این شبکه از اتصالات، سیستمهای مختلف، انرژی تولیدشده توسط دینام را دریافت نمیکنند و در نتیجه از کار می افتند. برای همین، هم انرژی دینام هدر میرود و هم بقیهی سیستمها نمیتوانند کار درست را انجام دهند. به عبارتی میتوان کارکرد سیم کشی خودرو ها را چیزی شبیه به رگ در بدن انسان در نظر گرفت.
برخلاف تصور عموم، این سیستم به غیر از سیمها از اجزای مهم دیگری هم تشکیل شده است. بدون این اجزا سیستم سیمکشی، قادر به واکنش و عملکرد درست نیست. در ادامه، تعدادی از این اجزا را میبینید.
اجزای سیستم سیم کشی خودرو
سیم ها، فیوزها و اتصالات اجزای تشکیل دهنده سیستم سیم کشی خودرو میباشند که در ادامه این مقاله به طور خلاصه به توضیح هر کدام از این موارد میپردازیم.
سیمها
اصلیترین و مهم ترین بخش یک سیستم سیمکشی را سیمها به عهده میگیرند. همین موضوع باعث اهمیت بیشتر کیفیت سیمها نسبت به اجزای دیگر میشود. برای اینکه متوجه کیفیت سیمها شوید، باید به 5 موضوع دقت کنید.
جنس سیم:
سیمهایی از جنس مس انتقالدهندهی خوبی برای جریان الکتریکی هستند. هر چقدر که مس درون سیم زیادتر باشد، قدرت انتقالدهندگی سیم هم بیشتر خواهد شد و در نتیجه کیفیت ان بیشتر خواهد بود.
قطر سیم:
قطر سیم مناسب سیستم سیمکشی خودرو نباید خیلی ضخیم یا خیلی نازک باشد. به این دلیل که سیمهای نازک سبب داغشدن مداوم سیستم سیم کشی و عملکرد پایین میشوند. از طرفی سیمهای ضخیم هم در نصب مشکل بهوجود میآورند و باعث از بین رفتن انرژی میشوند.
عایق سیم:
عایقهای باکیفیت و مقاوم، سیمها را در برابر رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی حفظ میکنند. در حالیکه عایقهای بیکیفیت چنین ویژگی ای را ندارند.
استحکام مکانیکی:
اگر سیم استحکام مکانیکی مناسبی نداشته باشد، احتمال خمیدهشدن و شکستگی آن افزایش پیدا میکند. به همین دلیل استحکام مکانیکی از موارد مهم برای شناسایی یک سیم باکیفیت از یک سیم بی کیفیت میباشد.
مقاومت الکتریکی:
افت ولتاژ و افزایش دما تنها دو مورد از ضررهای مقاومت الکتریکی بالاست. اگر مقاومت الکتریکی بیش از اندازه بالا برود، به کل سیستم سیم کشی ضربه وارد میشود به همین دلیل باید از سیم کشی هایی با مقاومت الکتریکی استاندارد استفاده کنید.
فیوزها
فیوز قطعهای است که جلوی آسیبرسیدن به قطعات خودرو شما را میگیرد به این شکل ک وقتی جریان الکتریکی بالا میرود فیوز برق خودرو را قطع کرده تا به سایر قطعات اسیب وارد نشود و به این شکل باعث نجات بقیهی قطعات از خرابی خواهد شد. بهطور کلی در خودروها 3 نوع فیوز استفاده میشود که در ادامه به ان ها اشاره خواهیم کرد:
فیوز فلزی:
در چنین فیوزی اگر جریان بیش از اندازه باشد، ارتباط دو سر قطع خواهد شد.
فیوز شیشهای:
در این فیوز یک سیم بین دو سر قرار دارد. در زمان بالارفتن ولتاژ سیم آب شده و اتصال را از بین میبرد.
فیوز مستطیلی و سرامیکی:
دو پایه و یک سیم ضخیم سیستم این فیوز را تشکیل میدهند. زمانیکه ولتاژ بالا میرود، با قطعشدن سیم، اتصال دو پایه هم قطع خواهد شد.
اتصالات
اگر اتصالات و سوکتها وجود نداشته باشند انتقال و ارتباط جریان با مصرفکننده ناممکن میشود. به همین دلیل، این اتصالات بسیار پراهمیت هستند. اتصالات خود شامل قطعات مختلفی مثل پوسته، پینها، نگهدارندهی سوکت و واشر عایق میشوند.
یکی از مهم ترین موارد در هنگام برخورد با سیم کشی های خودرو رنگ های مختلف به کار رفته در ماشین میباشد. شاید در نگاه اول فکر کنید که تعدد رنگ در سیم کشی خودرو ها امری اتفاقی میباشد در حالی که این گونه نیست و هر کدام از این رنگ ها نشان دهنده این موضوع هستند که سیم کشی مورد نظر مربوط به کدام قسمت از خودرو میباشد که در ادامه این مقاله با ان ها اشنا خواهید شد.
آشنایی با کد رنگ سیم کشی خودرو
زمانیکه سیستم سیم کشی خودرو خود را باز میکنید، با چند رنگ سیم مواجه خواهید شد. هر یک از این رنگها معنای خاص خود را دارند.
مشکی: اتصال بدنه
سبز و قهوهای: متعلق به چراغ دنده عقب
سفید: سیم مربوط به چراغهای اخطاردهنده
سبز و قرمز: چراغ راهنمای سمت چپ
سبز و بنفش: چراغ ترمز
زرد: سیم جعبه فیوز، چراغ شارژ و دینام
قرمز: سیم اتصالدهندهی کلید/ چراغهای کوچک ماشین
آبی و قرمز: چراغ نور پایین خودرو
آبی و سفید: چراغ نور بالای جلوی خودرو
آبی: چراغ های بزرگ جلوی خودرو
دلایل آسیب رسیدن به سیم کشی خودرو
خرابی سیم کشی میتواند دلایل متعددی داشته باشد. در زیر به 6 دلیل رایج آن اشاره شده است:
- نوسان برق
- خرابی باطری ماشین
- از بینرفتن عایق سیم
- نصب نادرست قطعه روی خودرو
- رطوبت بیش از اندازه
- تصادف و ضربه شدید
علائم خرابی سیم کشی خودرو
اگر شما به عنوان راننده با علائم خرابی سیمکشی آشنا باشید در مواقع ضروری میتوانید جلوی خطر و ضرر را بگیرید. ما همان طور که پیش از این در مقالات جداگانه ای در مورد علائم خرابی کامپیوتر خودرو و علائم خرابی رله فن رادیاتور میخواهیم به صورت خلاصه به علائمی که از روی ان ها میتوانید متوجه خرابی سیم کشی های ماشین خود شوید بپردازیم:
بوی سوختگی
سادهترین علامت خرابی سیم کشی بوی سوختگی است. این بو معمولاً از آبشدن عایق سیمها نشأت میگیرد و با احساس کردن این بود حتما باید به سالم بودن سیم کشی خودرو خود شک کنید.
روشن نشدن خودرو
ریپزدن یا روشننشدن خودرو هم دلیل دیگری است که نشان میدهد سیم کشی خودرو خراب شده است. به این خاطر که ماشین شما برای روشنشدن نیاز به جریان الکتریکی دارد. در زمان خرابی سیستم سیم کشی جریان به استارتر نمیرسد و در نتیجه ماشین روشن نمیشود.
کمشدن نور چراغها
از دیگر علائم خرابی سیم کشی های خودرو میتوان به کم شدن نور چراغ ها اشاره کرد چرا که چراغها برای روشنشدن نیاز به برق دارند. وقتی برق کافی به چراغها متنقل نشود نور آنها کم میشود یا سوسو میزنند.
نحوه عیبیابی سیم کشی خودرو
برای اینکه متوجه عیب سیستم سیم کشی خودرو خود شوید، مراحل زیر را دنبال کنید:
یافتن منشا مشکل: عیب سیستم از کدام بخش ناشی میشود؟ آیا مشکل از فیوز است یا سیمها مشکل دارند؟ پاسخ به این سوالات قدم اول است.
بازرسی قطعات: دیدن قطعات و بازرسی آنها به حل مشکل کمک زیادی میکند. شل یا سفتبودن سیمها را بررسی کنید. سیمها را دقیق ببینید تا در صورت فرسودگی یا زخمخوردگی متوجه عیب شوید.
انجام تست: با یک مولتیمتر بهراحتی میتوانید منشا قطعشدن جریان الکتریکی را پیدا کنید.
تعمیر سیستم: بعد از یافتن عیوب، حالا باید قطعات را تعمیر یا تعویض کنید.
تست نهایی: سیستم سیمکشی را تست کنید تا از درستی تعمیر مطمئن شوید.
بررسی سیستم سیمکشی کاری سخت و فنی
شاید در پایان این متن و با خواندن این مراحل، احساس کنید که بررسی سیم کشی خودرو راحت و بدون دردسر است. ممکن است تعمیر اولیه ساده بهنظر برسد؛ اما بررسی فنی و تعمیر عیوب بزرگ به همین راحتی نیست. برای اعمال چنین تعمیراتی حتماً باید از متخصصان کمک بگیرید تا از هدرنرفتن هزینه و نتیجهدادن تعمیر مطمئن شوید.
نتیجه گیری:
ما در این مقاله از سایت لوازم یدکی ایمان در مورد سیم کشی خودرو ها صحبت کردیم و به موضوعاتی همانند نحوه عیب یابی سیم کشی خودرو، علائم خرابی سیم کشی خودرو، دلایل اسیب رسیدن به سیم کشی، اشنایی با کدهای رنگی سیم کشی ها و در نهایت با چیستی و نحوه کار کرد این قطعه اشنا شدیم.
ما در سایت پژو ایمان به صورت تخصصی بر روی فروش ایسیو، ایربگ و سیم کشی خودرو کار میکنیم به همین دلیل میتوانیم به شما در خرید ایسیو، خرید ایربگ و یا خرید سیم کشی خودرو کمک کنیم. برای مشاوره رایگان در مورد سیم کشی های خودرو میتوانید با شماره های موجود در پایین سایت و یا از طریق چت انلاین موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.
در نهایت امیدواریم از این مقاله نیز همانند مقالات قبلی ما همانند مقالات ایربگ چیست و یا ایسیو چیست برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. نظر شما در مورد این قطعه مهم در خودروها چیست؟!
3 فکر در مورد “ 0 تا 100 سیم کشی خودرو | دلائل و نشانه های خرابی سیم کشی ”
سلام علی رضا جان، بله ما تمامی محصولاتمون ارسال به شهرستان هم داره و محصولاتتون رو با صلاحدید خودتون با پست یا کالارسان براتون ارسال میکنیم.
برای خرید سیم کشی ماشینتون هم کافیه به صفحه خرید سیم کشی 207 مراجعه نمایید.
سلام محسن جان، بله ما در سایت پژو ایمان تمامی لوازم یدکی خودرو سمند رو موجود داریم. برای دیدن اطلاعات این محصولان میتونی به صفحه خرید سیم کشی سمند مراجعه کنی.
سلام مرتضی جان، بله ما سیم کشی های مد نظرت رو موجود داریم فقط کافیه به صفحه خرید سیم کشی 206 مراجعه کنی تا لیست این محصولات رو ببینی.