علائم خرابی کامپیوتر خودرو

علائم خرابی کامپیوتر خودرو

همان طور که میدانید کامپیوتر خودرو (ECU) خرابی‌های قسمت‌های مختلف خودرو را (در صورت وجود) نشان می‌دهد اما سوال این جاست اگر خود این قطعه خراب شد باید چه کاری انجام دهیم و یا از کجا بفهمیم که کامپیوتر خودرو (ECU) ما در حال خراب شدن است؟!

به همین دلیل ما در سایت ایمان پژو تصمیم گرفتیم به طور کامل در مورد مهم ترین چیزهایی که باعث خراب شدن کامپیوتر خودرو (ECU) میشوند صحبت کنیم و علائمی که نشان میدهد کامپیوتر خودرو (ECU) شما در حال خراب شدن است را معرفی کنیم.
پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

 

کامپیوتر خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

به کامپیوتر خودرو ECU (Electronic Control Unit) می‌گویند که به معنای واحد کنترل الکترونیک خودرو بوده و در ساختار آن، قطعات مختلفی مانند ریزپردازنده‌ها و چیپ‌های مختلفی به کار رفته است.

سنسورهای مختلفی در سراسر خودرو قرار دارند که همگی به کامپیوتر خودرو متصل هستند که اگر برای هر کدام از این قسمت ها مشکلی پیش بیاید مشکل مربوطه قسمت موردنظر را به ECU انتقال می‌دهند.

از جمله سنسورهای مختلفی که خرابی و مشکلات را به کامپیوتر خودرو انتقال می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسور دور موتور.
  • سنسور دمای آب.
  • سنسور ضربه.
  • سنسور دریچه گاز.
  • سنسور اکسیژن.
  • و غیره.

قبل از این که به سراغ دلائل خرابی کامپیوتر خودرو برویم بهتر است بدانیم که کامپیوتر خودروها یا همان (ECU) ها در داخل خود دارای دو حافظه موقت و دائم میباشند. هر گاه یکی از قطعات خودرو دچار مشکل شود سنسورهای آن قطعه که به کامپیوتر خودرو (ECU) متصل هستند اعلام هشدار میکنند.

این هشدارها همگی بر روی حافظه موقت کامپیوتر خودرو (ECU) ذخیره میشود و تا زمانی که کامپیوتر خودرو (ECU) به برق متصل باشد اطلاعات نیز بر روی حافظه باقی میماند اما اگر کامپیوتر خودرو (ECU) از برق کشیده شود تمامی اطلاعات موجود بر روی باتری بعد از نیم ساعت پاک شده و از بین خواهند رفت به همین دلیل پیشنهاد میشود وقتی که کامپیوتر خودرو (ECU) اعلام هشدار میکند و چراغ چک روشن میشود قسمت هایی همانند باتری دستگاه را نباید دستکاری کرد.

مهمترین دلایل خرابی کامپیوتر خودرو

هر وسیله‌ای حتی کامپیوتر خودرو نیز پس از مدتی ممکن است دچار نقص شود که در این مطلب مهم‌ترین دلایل این رخداد را با شما در میان خواهیم گذاشت.

  • فشار ارتعاشات زیاد

یکی از رایج‌ترین دلایل خرابی کامپیوتر خودرو، ارتعاشاتی است که این کامپیوتر باید در طول زمان تحمل کند.

قطعات الکترونیکی حساس نصب شده بر روی برد مدار کامپیوتر خودرو، در داخل یک محفظه جامد به منظور محافظت از ECU نصب شده‌اند. به مرور زمان ممکن است ارتعاشات به وجود آمده بر روی کامپیوتر خودرو تاثیر بگذارد و این قطعه مهم خودرو را دچار خرابی کند.

همچنین از کار افتادن ECU ممکن است ناشی از خرابی سیم‌های اتصال در واحد کنترل آن باشد.

  • دمای بالا

از دلایل شایع دیگر در خرابی ECU، آسیب رسیدن به آن به خاطر تاثیرات دماست که این مهم به خصوص در فصل تابستان رخ می‌دهد و دمای بالای زیر کاپوت باعث از کار افتادن کامپیوتر خودرو میشود.

  • وجود اتصالات در سیم‌کشی

اتصالات کوتاه در سیم کشی یا قطعات خودرو ممکن است باعث سوختن کامپیوتر خودرو شود که این اتصال کوتاه اغلب به خاطر تاثیرات خارجی مانند استارت زدن اشتباه خودرو صورت می‌گیرد.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که برخی از انوع کامپیوتر خودرو نسبت به دیگر نوع کامپیوتر خودرو حساس‌ترند و همین دلیل باعث از کار افتادن ECU خواهد شد.

  • ریمپ نادرست ایسیو

  • یکی دیگر از دلایلی که میتواند باعث خرابی ایسیوها شود ریمپ نادرست خودرو میباشد. همان طور که در مقاله ریمپ خودرو اشاره کردیم هزینه خرید تجهیزات ریمپ خودرو برای تعمیر کاران زیاد است به همین دلیل تعمیر کاران برای کاهش هزینه های خود از قطعات غیر اصل و فیک استفاده میکنند که همین موضوع میتواند منجر به خرابی ایسیو شما شود.
    برای جلوگیری از به وود امدن این مشکل باید ریمپ ایسیو خود را تنها در نمایندگی های رسمی انجام دهید.

نشانه ها و علائم خرابی کامپیوتر خودرو

علائم و نشانه‌هایی وجود دارد که با دیدن آن‌ها می‌توان نقص موجود در کامپیوتر خودرو را متوجه شد که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت. باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که در صورت مشاهده هر یک از موارد گفته شده باید فورا به یک متخصص در این زمینه مراجعه کرد.

  • روشن شدن چراغ موتور

با خرابی هر کدام از سنسورهای مختلف در خودرو، چراغ موتور خودرو روشن خواهد شد و در این زمان باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

تعمیرکار خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ که به آن عیب ‎یاب کامپیوتری نیز می‌گویند، ایراد و خطایی که در کامپیوتر خودرو نشان داده می‌شود را می‌خواند و آن را برطرف می‌کند.

  • لرزش پیشرانه

یکی از علائم خرابی کامپیوتر خودرو لرزش پیشرانه است و در این هنگام توان پیشرانه کاهش خواهد یافت. به این نحو که در هنگام خرابی کامپیوتر خودرو، در برخی از سیلندرها جرقه زنی صورت نمی‌گیرد و پیشرانه شروع به لرزیدن می‌کند. با استفاده از دستگاه دیاگ، منشأ این لرزش را می‌توان پیدا کرد و برای رفع آن اقدامات لازم را صورت داد.

  • توقف ناگهانی خودرو

پس از اینکه کامپیوتر خودرو از کار بیفتد، ممکن است متوجه دور آرام و غیرطبیعی خودروی خود شوید. در برخی از موارد ممکن است برایتان پیش آید که پشت چراغ راهنمایی، خودروی شما به طور ناگهانی متوقف شود.

این مشکل یکی از علائم و نشانه‌های خرابی ECU است که باعث ارسال اطلاعات نادرست به موتور می‌شود و ممکن است در نتیجه آن، سوخت یا هوا بیش از اندازه به موتور خودرو وارد شود.

  • مصرف سوخت ضعیف

هنگامی که نسبت سوخت و هوا در موتور به صورت نامتعادلی صورت گیرد، موتور خودرو بهینه کار نخواهد کرد و کامپیوتر خودرو به صورت ناخواسته ممکن است سوخت بیش از حدی را به محفظه احتراق بفرستد.

این مهم موجب می‌شود که ماشین شما مصرف بنزین بیشتری داشته باشد و به همین خاطر است که معمولا تاکید میشود که باید میزان مصرف سوخت خود را در هر زمانی پیگیری نمائید.

  • کاهش عملکرد موتور خودرو

هنگام خرابی کامپیوتر خودرو، ممکن است سوخت کافی به محفظه احتراق ارسال نشود و برخی از عملکردهای موتور خودرو دچار اختلال شوند. در این هنگام ممکن است زمان بالا رفتن از شیب‌ها، خودروی شما دچار لرزش شود و برای اینکه به قطعات دیگر خودرو نیز آسیبی وارد نشود، باید نسبت به تعویض ECU اقدام کنید.

  • روشن نشدن موتور

یکی از علائم خرابی کامپیوتر خودرو روشن نشدن ماشین است، به صورتی که وقتی ECU از کار بیفتد دستور لازم برای جرقه زدن شمع داده نمی‌شود و در نتیجه موتور روشن نخواهد شد.

برای این که متوجه شویم مشکل از کامپیوتر خودرو (ECU) است یا نه باید از دستگاه دیاگ استفاده کنیم.

علاوه بر موارد گفته شده بالا مواردی مانند ریپ زدن خودرو نیز میتواند ناشی از خراب بودن کامپیوتر خودرو یا همان (ECU) باشد.

نظر شما در مورد مقاله علائم خرابی کامپیوتر خودرو چیست؟! ایا این مقاله توانسته است در پیدا کردن علائم خرابی کامپیوتر خودرو به شما کمک کرده باشد؟! نظرات خود را در پایین همین مقاله برای ما بنویسید.

سوالات متداول:

علائم خرابی ecu پراید چیست!؟

همان طور که در مقاله علائم خرابی ایسیو ecu گفتیم به طور معمول علائمی مانند روشن نشدن موتور، لرزش موتور، کم شدن قدرت موتور و تغییر در مصرف سوخت همراه با ضعیف شدن عملکرد موتور نشان از خرابی کامپیوتر ماشین میدهند.

همچنین برای خرید ایسیو (ECU) و یا خرید ایربگ میتوانید به فروشگاه ایمان پژو مراجعه کنید.

8 فکر در مورد “ علائم خرابی کامپیوتر خودرو

  1. احمد ملایی گفت:

    سلام خواستم تشکر کنم از مقاله خوبتون در مورد علائم خرابی کامپیوتر خودرو. مخصوصا اون ویدئویی که در مورد نشانه های خرابی ایسیو گذاشته بودین خیلی خوب و کار راه انداز بود.
    ممنون از سایت خیلی خوبتون. امیدوارم به این مسیر ادامه بدین.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام احمد جان، ممنون از این که نظر خودت رو با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت ایمان پژو خیلی خیلی خوشحالیم که این مقاله برات مفید و کاربردی بوده.
      امیدوارم بازم به سایتمون سر بزنی:)

  2. زارع گفت:

    سلام وقتتون بخير
    ماشين من ٢٠٦ تيپ٢ مدل ٨١ هستش
    چندين باره يك دفعه چراغ چك روشن ميشه و ماشين ٣ كار ميكنه.ميبرم برقكار ميگه سيستم سوخت و جرقه مشكل داره و خطا رو پاك ميكنه.اگه خطا دايمي باشه كه بعد از پاك كردن هم بايد بياد چون كاري انجام نشده فقط پاك شده.دور موتورم وقتي چراغ چك روشن ميشه گاهي تا ٤٠٠ مياد و برميگرده و بعضي اوقات هم خاموش ميشه.كوئل عوض كردم شمع و واير هم نو هستش.مشكل نرم افزاري داره؟با آپلود كردن برنامه s2000به نظرتون مشكل حل ميشه؟

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام، در مورد مشکل ایسیو خودرو که اشاره کردین باید بگم که ميتونه از برنامه هم باشه اما كم پيش مياد که این مشکل از ایسیو و برنامه ی اون باشه.

  3. الهام مرادی گفت:

    سلام، ممنون میشم اگر در مورد علائم خرابی ecu پراید بیشتر توضیح بدین.
    ممنون از سایت خوبتون.
    و این که ایا در سایت شما ایسیو پراید هم وجود داره و این که قیمتش چنده؟!

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام الهام جان، ما در اینده سعی میکنیم به پیشنهاد شما عمل کنیم و بیشتر در مورد علائم خرابی ecu پراید صحبت کنیم.
      هر چند که مطالب گفته شده توی این مقاله در مورد ایسیو ها و خرابی اون ها در مورد علائم خرابی ecu پراید هم صدق میکنه.
      در مورد قیمت ایسیو های پراید هم پیشنهاد میکنم با شماره تلفن های موجود در قسمت پاییین سایت تماس بگیرین و از موجودی و قیمت به روز تمامی محصولات به همراه مشاوره رایگان استفاده کنید.

  4. محمد رضا گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون.
    من در مورد علائم خرابی ecu پراید تحقیق میکردم و دیدم که خیلی خوب به یان مسئله پرداختین. اگه خودتون هم ایسیو پراید را موجود داشته باشین خیلی خوب میشه.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام محمد رضا جان، ممنون از این که نظر خودت رو با ما در میون گذاشتی.
      در مورد ایسیو های پراید و علائم خرابی اون به زودی مقاله رو آپدیت میکنیم و توضیحاتی رو در این رابطه به این مقاله اضافه میکنیم. البته ما در سایت پژو ایمان همین الان هم انواع ایسیو های پراید رو موجود داریم که میتونین با مراجعه به صفحه خرید ایسیو پراید این محصولات رو ببینین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *