علائم خرابی رله فن رادیاتور

علائم خرابی رله فن رادیاتور + دلائل خرابی ⚙️ | پژو ایمان

سیستم خنک کننده موتور برای کارکرد صحیح خودرو لازم است و به همین دلیل شناخت علائم خرابی رله فن رادیاتور برای تشخیص زمان تعویض و تعمیر آن بسیار مهم است. سیستم خنک کننده موتور وظیفه دارد با دور کردن گرما از موتور محافظت کند. به همین دلیل اگر رله فن رادیاتور دچار مشکل شود می‌تواند به موتور خودرو آسیب وارد کرده و درنتیجه خودرو شما را به کلی از کار بیندازد. این سیستم خنک کننده قطعات مختلفی دارد که فن یکی از مهم‌ترین قطعات محسوب می‌شود.

از جمله دیگر قطعه‌های خنک کننده موتور می‌توان به: رله فن، رادیاتور، ترموستات، واتر پمپ، شیلنگ‌ها و… اشاره کرد. در ادامه به‌صور اختصاصی راجع‌به علائم خرابی رله فن رادیاتور صحبت خواهیم کرد.

در اولین قدم میخواهیم ببینیم که رله فن در سیستم خنک کننده فن چه وظیفه ای دارد و کار آن تا چه اندازه برای موتور مهم و حیاتی است.

رله فن در سیستم خنک کننده چه‌کار می‌کند؟

همیشه برای خنک شدن موتور یک مایع خنک کننده در آن جریان دارد که قاعدتا پس از مدتی که موتور روشن می‌شود، این مایع هم گرم می‌شود. بعد از این ترموستات دریچه بین رادیاتور و موتور خودرو را باز کرده و باعث می‌شود که مایع خنک کننده وارد رادیاتور خودرو شود. فهمیدن این مکانیسم برای تشخیص علائم خرابه رله فن رادیاتور از اهمیت زیادی برخوردار است. بعد از وارد شدن مایع به رادیاتور، بدنه رادیاتور هم گرم می‌شود و این گرما را به هوای اطراف انتقال می‌دهد. این جریان هوا (انتقال هوای گرم به بیرون) از طریق فن رادیاتور بیشتر می‌شود و درنتیجه روغن موتور سریع‌تر خنک می‌شود.

به طور خلاصه میتوان گفت کار اصلی رله فن رادیاتور این است که از طریق یک مدار الکتریکی که از موتور خودرو فرمان می‌‌گیرد کار می‌کند و درنتیجه اگر فن کار نکند میتواند برای ماشین مشکلات متفاوتی درست کند.

 

معرفی محصول: سوکت رله فن پژو 405

علائم خرابی رله فن رادیاتور چیست؟

حال که با وظیفه این قطعه در موتور اشنا شدید و درمورد اهمیت نقش کارکردی رله فن آگاه شدید وقت ان رسیده است تا در ادامه این مقاله نشانه های خرابی رله فن را بشناسیم و به مهم‌ترین علائم خرابی رله فن رادیاتور و چگونگی تعمیر آن بپردازیم:

  • داغ شدن موتور:

اولین نشانه خرابی رله فن رادیاتور در این است که موتور خودرو داغ میکند. البته در این جا منظور داغ شدن بیش از حد موتور است وگرنه تمامی موتورها پس از مدتی کارکردن داغ می‌شوند. یکی از هشدارهای احتمالی برای خراب شدن رله فن، گرم شدن ناگهانی و یا بیش از اندازه موتور خودرو می‌باشد. پس اگر این نشانه‌ها را در موتور خودرو دیدید، یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام بدهید چک‌ کردن رله فن است.

 

معرفی محصول: سیم کشی فن پژو 405

  • از کار افتادن فن خنک کننده

گاهی اوقات فن خنک کننده موتور از کار می‌افتد که می‌تواند یکی دیگر از علائم خرابی رله فن رادیاتور باشد. باتوجه به اینکه پروانه یا همان فن بواسطه رله فن کار می‌کند، درصورت عدم کارکرد فن، می‌توان گفت که رله فن معیوب است. البته این موضوع را باید بررسی کرد چرا که این این احتمال وجود دارد که عدم کارکرد فن می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد. اگر رله فن خراب شده باشد یعنی برق به فن نمی‌رسد و به همین دلیل هم سیستم خنک‌کننده از کار افتاده است.

اگر فن خوب کار نکند، مایع خنک کننده موتور دمای خود را از دست نمی‌دهد و به همان صورت داغ باقی خواهد ماند و درادامه با همان دمای بالا دوباره وارد موتور شده و بدین ترتیب نه تنها باعث پایین آمدن دمای موتور نمی‌شود، بلکه دمای آن را تا حدی بالا هم می‌برد و باعث آسیب به موتور می‌شود.

  • کارکرد زیاد فن:

یکی دیگر از علائم خرابی رله فن رادیاتور کارکردن زیاد و مداوم فن‌ها می‌باشد. در این حالت بدون روشن بودن موتور هم فن‌ها کار می‌کنند که باز هم می‌تواند یکی دیگر از نشانه ها و علائم خرابی رله فن باشد.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی کامپیوتر خودرو

 

  • روشن شدن چراغ‌های هشدار دهنده:

سومین نشانه خراب شدن ربه فن رادیاتور روشن شدن چراغک چک‌ موتور و چراغ‌های هشدار دهنده میباشد.

  • خرابی سیستم تهویه:

هنگام خرابی فن و یا رله فن، سیستم تهویه مطبوع دچار مشکل می‌شود. اگر سیستم تهویه شما مشکل دارد و فضای داخلی به خوبی خنک نمی‌شود، توصیه می‌شود رله فن رادیاتور را چک کنید.

بیشتر بخوانید: دلایل باد گرم کولر

بعد از این که با نشانه های خرابی رله فن رادیاتور اشنا شدید وقت ان رسیده است تا با دلایل خرابی ان ها نیز اشنا شوید.

دلایل خرابی رله فن رادیاتور چیست؟

یکی از علائم خرابی رله فن رادیاتور، آب بندی غیر استاندارد رله می‌باشد که باعث زنگ زدگی و از کار افتادگی می‌شود. علت دیگر از کار افتادن رله بویین است که یک قسمت مهم کارکردی رله ها می‌باشد.

همچنین خرابی کامپیوتر، سوئیچ دما و یا ماژول کنترل رله هم می‌تواند یکی دیگر از علائم خرابی رله فن باشد. این قطعات باعث خاموش و روشن شدن رله می‌شوند. تخلیه جریان زیاد از موتور فن هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل خرابی رله باشد.

سوالات متداول:

از کجا بفهمیم رله فن پژو خراب است؟!

یکی از نشانه هایی که از روی ان میتوان متوجه خرابی رله فن پژو شد یک سره کار کردن فن رادیاتور است. در این حالت بدون روشن بودن موتور نیز فن کار میکند.  از دیگر عواملی که نشان دهنده خرابی رله فن ماشین پژو شما است میتوان به داغ شدن بیش از حد موتور، از کار افتادن فن های خنک کننده، روشن شدن چراغ های هشدار (در صورت وجود روی ماشین شما)، ضعف در عملکرد تهویه مطبوع اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی ترموستات پژو

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت ایمان پژو با نام علائم خرابی رله فن رادیاتور در ابتدا به وظیفه ای که این قطعه در خودرو دارد پرداختیم و بعد از آن به نشانه های خرابی این قطعه اشاره کرده و در نهایت به دلایل خرابی رله فن رادیاتور پرداختیم. ما در سایت ایمان پژو امیدواریم این مقاله نیز همانند مقالات قبلی ما یعنی علائم خرابی کامپیوتر خودرو و علائم خرابی سنسور اکسیژن مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نظر شما در مورد مقاله علائم خرابی رله فن رادیاتور چیست؟! ایا این مقاله توانسته است به شما در پیدا کردن علائم خرابی رله فن رادیاتور کمکی هر چند کم کرده باشد!؟ شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟! برای ما در قسمت نظرات همین مقاله بنویسید.

همچنین ما در سایت ایمان پژو علاوه بر کمک و مشاوره به شما عزیزان در مورد علائم خرابی رله فن رادیاتور در رابطه با خرید ایربگ و خرید ایسیو نیز میتوانیم به شما کمک کنیم چرا که مدت هاست بر روی این دو قطعه به طور اختصاصی و ویژه کار میکنیم.

9 فکر در مورد “ علائم خرابی رله فن رادیاتور + دلائل خرابی ⚙️ | پژو ایمان

  1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

    سلام، ما در سایت ایمان پژو خیلی خیلی خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.
    ممنون که نظرت رو با ما در میون گذاشتی.

  2. رضا عباسی گفت:

    ممنون از مقاله خوب و جامعتون در مورد علائم خرابی رله فن رادیاتور

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام رضا جان، ممنون از این که نظرت رو در مورد این مقاله با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت پژو ایمان بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.

  3. مسلم عباسی گفت:

    سلام، از کجا بفهمیم رله فن پژو خراب است؟!

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام مسلم جان از روی علائمی مانند داغ شدن موتور، از کار افتادن فن خنک کننده، کارکرد زیاد فن و روشن شدن چراغ‌های هشدار دهنده میتونین متوجه خرابی رله های فن پژو و یا هر خودرو دیگری بشین.

  4. علی گفت:

    سلام میخواستم ببینم اگر ممکنه کمی بیشتر در مورد از کجا بفهمیم رله فن پژو خراب است این موضوع صحبت کنید توی مقالتون.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام علی جانف ممنون از این که نظر خودتون رو با ما در میون گذاشتین.
      ما در اینده ای نزدیک این مقاله رو اپدیت میکنیم و سعی میکنیم بیشتر در مورد علل و نشانه های خرابی رله فن پژو توضیح بدیم.

  5. بیژن سعیدی گفت:

    سلام مهندس
    خیلی بهتر میشد اگر در مورد خرابی هر ماشین به طور جداگانه صحبت میکردین
    به هر حال من خیلی خیلی از این مطلب استفاده کردم و ازتون یک سوال هم داشتم و اون هم این که ایا علائم خرابی رله فن پراید هم همین موارده و یا این که چیزهایی جداگانه هم داره؟!

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام بیژن جان، ممنون از این که نظر خودت رو با ما در میون گذاشتی.
      معمولا علائم خرابی رله فن ها بین خودروها مشترکه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *