علائم خرابی سنسور اکسیژن

علائم خرابی سنسور اکسیژن + دلائل خرابی سنسور | پژو ایمان

یکی از عناصر اصلی موتور خودرو، سنسور اکسیژن میباشد به همین دلیل ما در سایت ایمان پژو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در رابطه با کارایی سنسور اکسیژن و علائم خرابی سنسور اکسیژن آن با شما صحبت کنیم.

کارایی سنسور اکسیژن در خودرو

باید بدانید که اگر چیزی در کارایی درست سنسور دخالت کند، در کل فرآیند احتراق داخلی خودرو اختلال ایجاد می‌شود.

سنسور اکسیژن نوعی دستگاه الکترونیکی در خودرو است که اندازه‌گیری مقدار اکسیژن موجود در دود خروجی از اگزوز را برعهده دارد و آن را برای ایسیو (ecu) ماشین میفرستد. تا کارآیی موتور خودرو را بهبود بخشد. (برای خرید ایسیو ecu میتوانید به سایت ایمان پژو مراجعه کنید)

در اثر احتراق مخلوط هوا و سوخت در سیلندر، موتور خودرو کار می‌کند و این مخلوط باید به صورت استاندارد و دقیق سوزانده شود.

سنسور اکسیژن اگر دچار نقص شود، نمایشگر خودرو نمی‌تواند نسبت درست هوا به سوخت را نشان دهد.

اکثر سنسورهای اکسیژن برای نشان دادن میزان مخلوط هوا و سوخت در خودرو، به ماژول کنترل پیشرانه یک سیگنال الکتریکی تولید می‌کنند.

در انجام این کار، هر سنسور به طور مرتب سطح اکسیژن در جریان خروجی اگزوز را اندازه می‌گیرد و با سطح اکسیژن هوای بیرون مقایسه می‌کند.

جالب اینجاست که هر خودرویی دارای دو سنسور است که در دو مکان مختلف در وسیله نقلیه قرار می‌گیرند.

سنسورهای اکسیژن پائین‌دست بین مبدل صداخفه‌کن و مبدل کاتالیزوری قرار می‌گیرند ولی سنسورهای بالادست بین مانیفولد اگزوز و مبدل کار گذاشته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی کامپیوتر خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن

این سنسور که با نام هایی مانند سنسور o2 نیز شناخته میشوند نقش بسیار مهمی را در ماشین ها بر عهده دارند. به همین خاطر وقتی که این قطعه درست کار نمیکند بر روی عملکرد چندین قطعه دیگر نیز اثر میگذارد و مشخص میشود که این قطعه خراب شده است.

یکی از این موارد که در صرت مشاهده آن حتما باید به خراب بودن سنسور اکسیژن ماشین خود شک کنید کند شدن شتاب خودرو میباشد. در ادامه به سایر موارد مربوط به علائم خرابی سنسور اکسیژن میپردازیم.

  • روشن شدن چراغ چک موتور

یکی از علائم رایج در خرابی سنسور اکسیژن، روشن شدن چراغ چک خودرو است.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که روشن شدن چراغ چک ممکن است نشان‌دهنده مشکلات مختلفی باشد که توصیه می‌کنیم در هنگام روشن شدن آن حتما به مکانیک مراجعه کنید.

البته اگر خودتان دانش فنی و آگاهی لازم در رابطه با استفاده از ردیاب دیاگ را داشته باشید، می‌توانید مشکل خودروی خود را تشخیص دهید و تنها برای رفع مشکل به مکانیک مراجعه نمائید.

  • افزایش مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت در رابطه با خودروها با گذشت زمان و فرسودگی اجزای موتور امری طبیعی است ولی اگر این اتفاق به صورت غیرعادی صورت گیرد و به طور ناگهانی مصرف بنزین ماشین شما زیاد شود میتوان حدس زد که به احتمال زیاد سنسور اکسیژن شما خراب شده است.یکی از راه هایی که معمولا برای بهینه کردن مصرف سوخت استفاده میشود ریمپ کردن خودرو میباشد.

از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی سنسور اکسیژن، خرابی مبدل کاتالیزوری است که هر یک از موارد زیر ممکن است باعث خرابی مبدل کاتالیزوری شود :

  • افت کردن قدرت ماشین.
  • شنیدن صداهای غیرطبیعی از زیر ماشین.
  • نشت مایع خنک‌کننده.
  • روغن‌سوزی ماشین.
  • احتراق ناقص.
  • رد شدن در تست آلایندگی

با توجه به اینکه سنسور اکسیژن از لوله اگزوز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده می‌کند، اگر سنسورها در تست آلایندگی رد شوند، درنتیجه این موضوع به معنای خرابی سنسورهای اکسیژن خواهد بود.

  • استشمام بوی تخم‌مرغ فاسد از اگزوز

دلایل دیگری نیز باعث ایجاد این بو در خودرو می‌شود ولی خراب شدن سنسور اکسیژن یکی از رایج‌ترین موارد بروز این مشکل در خودرو است. وجود این بو در ماشین ها به این معنی است که سوخت موجود در موتور به طور کامل نسوخته است و مقداری از آن هنوز در موتور موجود میباشد.

برای رفع این بو باید نسبت سوخت و هوای موجود در موتور تغییر یافته و اصلاح شود.

  • خروج دود سیاه‌رنگ از اگزوز

خودروی شما هنگام خرابی سنسور اکسیژن، سوخت بیش‌تری را به موتور تزریق می‌کند که این کار منجر به هدر رفت سوخت می‌شود و در نتیجه دود سیاه‌رنگی از اگزوز به دلیل سوختن گاز یا بنزین باقی‌مانده در موتور خودرو خارج می‌گردد.

  • ریپ زدن ماشین، عملکرد نامنظم موتور یا توقف ماشین

این مورد یکی از ابتدائی‌ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن است و همزمان با روشن شدن چراغ چک رخ می‌دهد که برخی مواقع هنگامی که خودرو شروع به حرکت می‌کند، علائم ذکر شده ناپدید می‌شوند.

  • گرمای بیش از حد موتور

یکی از نشانه‌های خرابی سنسور اکسیژن، گرمای بیش از حد موتور خودرو است و این مشکل تنها زمانی که سنسورها را عوض کنید، از بین خواهد رفت. البته باید به این نکته توجه داشت که خراب بودن سنسور اکسیژن فقط نمیتواند عامل این گرما باشد و شاید این گرما ناشی از مشکلات مربوط به سیستم الکتریکی باشد.

به همین دلیل باید برای تشخیص این که گرمای بیش از حد موتور ماشین شما به چه خاطر است به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

  • شنیدن صداهای غیرمعمول از موتور

یکی دیگر از علائم خرابی سنسور اکسیژن نیز شنیدن صدای غیرعادی از موتور است که به خاطر شل شدن کانکتور سنسور اکسیژن یا مخلوط نامناسب هوا و سوخت در موتور صورت می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید: ایربگ راننده پژو 405

 

دلایل خرابی سنسور اکسیژن

عوامل متعددی وجود دارند که باعث خرابی و نقص در سنسور اکسیژن می‌شوند و در این مطلب مهم‌ترین دلایل را بررسی خواهیم کرد :

  • تمام شدن عمر سنسور اکسیژن.
  • آلودگی (ورود زباله و یا هر کثیفی دیگر به سیستم سوخت رسانی)
  • دمای بالا.
  • تزریق بنزین بی‌کیفیت.
  • خرابی قطعات دیگر خودرو.
  • آسیب دیدگی فیزیکی سنسور

برای اینکه از خرابی سنسور اکسیژن خودروی خود جلوگیری کنید، می‌توانید به صورت مرتب سطح روغن موتور خودرو را چک کنید.

همچنین می‌توانید سیستم کنترل آلایندگی خودروی خود را به صورت منظم به دست مکانیک باتجربه‌ای بسپارید تا سنسور اکسیژن در شرایط ایده‌آلی کار کند.

ما در سایت ایمان پژو عرضه کننده چندین نوع از سنسور های اکسیژن مانند سنسور اکسیژن زیمس SAAT، سنسور اکسیژن 207 و سنسور اکسیژن موتور EF7 میباشیم.

همچنین برای خرید سنسور اکسیژن سمند و اکسیژن زیمنس ۲۰۶ و ۴۰۵ میتوانید از طریق شماره های موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

4 فکر در مورد “ علائم خرابی سنسور اکسیژن + دلائل خرابی سنسور | پژو ایمان

  1. رضا حسینی گفت:

    خواستم تشکر کنم ازتون بابت مقاله های خوبتون مخصوصا مقالتون در مورد دلائل خرابی سنسور اکسیژن. باید بگم این مقالتون خلاصه و عالی بود.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام رضا جان، ممنون از این که نظر خودت رو با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت ایمان پژو خیلی خیلی خوشحالیم که این مقاله برات مفید و کاربردی بوده.
      امیدوارم بازم به سایتمون سر بزنی:)

  2. محسن ابراهیمی گفت:

    سلام، ممنون از مقاله خوب و کاملتون در مورد علایم خرابی سنسور اکسیژن. من یک سوال داشتم و اون هم این که ایا سنسور اکسیژن قابل تعمیره یا نه؟!

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام محسن جان، در مورد این موضوع نمیشه به طور کلی صحبت کرد و ابتدا باید علت خرابی سنسور اکسیژن مشخص بشه و بعد از اون تشخیص داده میشه که ایا سنسور اکسیژن قابل تعمیر هست یا نه.
      چون که این سنسور در بعضی موارد و مشکلاتی که براش پیش میاد تعمیر میشه و در بعضی مواقع حتما باید عوض بشه و دیگه قابل تعمیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *