نشانه های خرابی ترموستات

نشانه های خرابی ترموستات | دلائل خرابی ترموستات | پژو ایمان

ما پیش از این در سایت ایمان پژو به صورت کامل به بررسی علائم خرابی کامپیوتر خودرو و علائم خرابی سنسور اکسیژن پرداختیم. اکنون میخواهیم در ادامه همان مقالات شما را با نشانه های خرابی ترموستات آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

همان طور که احتمالا خودتان نیز میدانید ترموستات خودرو ی قطعه مصرفی بوده و بعد از مدتی کارکردن ممکن است خراب شده و دارای نقص شود. به طور معمول ترموستات ها عمری نزدیک به 50 هزارکیلومتر دارند و بعد از آن باید تعویض شوند.

اما از آن جایی که اگر ما دیرتر از یک زمان مشخص متوجه خرابی این قطعه شویم ممکن است دیر شده باشد و به سایر قطعات نیز اسیب رسیده باشد به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا بعد از معرفی وظیفه ترموستات به نشانه هایی که خبر از خرابی این قطعه میدهند بپردازیم.

وظیفه ترموستات خودرو

ترموستات کولر خودرو 206 از سری قطعات مهم خودرو محسوب میشود که کار اصلی آن تنظیم دمای موتور میباشد. همچنین ترموستات با قرار گرفتن در مسیر اب رادیاتور وظیفه دارد تا جریان ورود و خروج اب به درون رادیاتور را کنترل کند.

دلیل اهمیت ترموستات کولر خودرو 207 آن جایی مشخص میشود که هرگونه اشکال در این قطعه به صورت مستقیم بر روی دمای موتور خودرو تاثیر خواهد گذاشت و باعث اسیب رسیدن به تمام قطعات ماشین میشود.

هنگامی که این قطعه خراب شود موتور خودرو بیش از اندازه گرم میشود و این گرمای بیش از حد باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودروی شما خواهد شد. و وقتی که سوخت خودرو بیش تر از اندازه معمول و از پیش مشخص شده باشد باعث ایجاد خرابی در سرسیلندرهای خودرو و فرسوده شدن آن ها میشود.

در نهایت با خراب شدن سر سیلندرهای خودرو غلظت روغن موتور کاهش می‌یابد که در درازمدت منجر به فرسایش تمامی قطعات خودرو خواهد شد. به همین دلیل بیشتر افراد فنی توصیه میکنند ترموستات خودرو را بعد از هر 50 هزارکیلومتر کارکرد ماشین تعویض کنید.

حال که به طور کامل با وظیفه ترموستات و اهمیت آن برای ماشین آشنا شدید میخواهیم به علائمی که نشان دهنده خرابی این قطعه هستند بپردازیم.

بررسی خرابی ترموستات خودرو

برای این که ببینیم ترموستات ما خراب شده یا هنوز سالم است باید بسیار با دقت عمل کنیم و حواسمان به رعایت نکات ایمنی نیز باشد مثلا تا وقتی که موتور و رادیاتور کاملا سرد نشده باشد نباید به ترموستات دست بزنید.

بعد از این که موتور خودرو و رادیاتور کاملا سرد شد باید درب کابوت را برداشته و با دنبال کردن شلنگ فوقانی رادیاتور  به ترموستات برسید. بعد از پیدا کردن ترموستات باید درپوش رادیاتور را برداشته و موتور را به مدت چند دقیقه روشن بگذارید.

حال نوبت به بررسی دور دریچه ورودی رادیاتور میرسد. اگر در دور دریچه ورودی رادیاتور مایع خنک‌کننده جاری باشد، بدین معنی است که دریچه ترموستات باز است و ترموستات خودرو خراب شده و باید تعویض گردد. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که جریان نداشتن مایع خنک کننده در دور دریچه ورودی به معنی سالم بودن ترموستات نیست. بلکه باید مراحل زیر را ادامه دهید.

اگر مایع خنک کننده در دور دریچه ورودی وجود نداشت باید منتظر بمانید تا دمای موتور به سطح موردنظر (بیشتری) برسد. در چنین زمانی اگر عقربه دماسنج موتور بیش از حد جلو رود میتوانیم نتیجه بگیریم که مایع خنک‌کننده از رادیاتور جاری نمیشود بنابراین میتوان گفت دریچه ترموستات بسته مانده (خراب شده) و باز نمی‌شود.

هر ترموستات خودرویی پس از مدتی با طی کردن عمر مفید خود دچار خرابی می‌شود ولی برای اطمینان از زمان خرابی آن باید با دقت آن را بررسی کنید. در صورتیکه در بررسی نشانه های خرابی ترموستات دچار مشکل شدید حتما با متخصصین فنی این حوزه ارتباط برقرار کنید.

اما معمولا ترموستات ها نشانه های خرابی دیگری نیز دارند و در صورت خراب شدن رفتارهای دیگری نیز از خود نشان میدهند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

نشانه های خرابی ترموستات

  • بالا رفتن دمای موتور به بیش از حد مجاز در همان دقایق اولیه روشن شدن خودرو

یکی از مهم‌ترین نشانه های خرابی ترموستات خودرو، تغییرات غیرعادی مربوط به دمای موتور خودرو است.

به طور مثال وقتی که ماشین را روشن می‌کنید، اگر کم تر از 20 دقیقه از کارکرد خودرو می‌گذرد و موتور جوش می اورد، میتوان گفت ترموستات به مشکل برخورده و خراب شده است. همچنین اگر تغییرات دمای آب داخل رادیاتور که در نمایشگر مخصوص نشان داده می‌شود، غیرعادی باشد، به احتمال زیاد نشانه خرابی ترموستات خواهد بود.

به طور کلی اگر درجه حرارت موتور خودرو به صورت غیرعادی کاهش یا افزایش پیدا کند، باید نسبت به تعویض ترموستات اقدام کرد.

  • افزایش غیرطبیعی مصرف سوخت

یکی دیگر از نشانه های خرابی ترموستات افزایش مصرف سوخت خودرو میباشد. اگر ترموستات خودرو دچار نقص شود عملکرد موتور خودرو نیز با اختلال ایجاد شده و تضعیف می‌شود که به موجب آن برای جبران مافات سوخت بیش‌تری مصرف می‌گردد که علاوه بر خراب کردن سایر قطعات ماشین شما موجب بالا رفتن هزینه های سوخت شما نیز میشود.
یکی از راه هایی که معمولا برای بهینه کردن مصرف سوخت پیشنهاد میشود ریمپ کردن خودرو میباشد.

خرابی ترموستات باعث افزایش میزان مصرف سوخت خودروی شما به میزان غیرطبیعی میشود

مصرف زیاد روغن

از دیگر نشانه های خرابی ترموستات میتوان به مصرف زیاد روغن توسط ماشین اشاره کرد. همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم با خرابی ترموستات خودرو، دمای موتور خودروی شما نیز افزایش پیدا می‌کند در نتیجه مصرف روغن موتور خودرو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

به طور کلی هرچه دمای موتور بیش‌تر شود، قسمتی از روغن موتور بخار می‌شود و بدین ترتیب با پائین نگه داشتن دمای پیشرانه می‌توانید موجب کاهش مصرف روغن موتور شوید.

  • نشت آب رادیات از قسمت‌های گوناگون خودرو

ترموستات خودرو وظیفه ایجاد مایع خنک‌کننده در اطراف موتور را برعهده دارد و اگر این مایع خنک‌کننده به بیرون نشت کند، ترموستات بسته شده و دیگر آن را دیگر نمی‌توان باز کرد و آب رادیاتوری که در پشت ان گیر کرده است به خاطر فشردگی زیاد به بیرون نشت می‌کند.

به علت فشار بالای نشتی آب، باید آن را جدی گرفت تا به مجاری موتور سرایت نکند.

  • زنگ‌زدگی و خوردگی

یکی از نشانه های خرابی ترموستات خودرو، زنگ‌زدگی و خوردگی آن است که دلیل آن نیز می‌تواند خنک‌کننده آلوده، خنک‌کننده ناسازگار و یا مخلوطی از مایعات خنک کننده با ترکیب شیمیایی گوناگون در خودرو باشد. همچنین درپوش فشار معیوب نیز باعث ایجاد حباب هوا خواهد شد و روند زنگ‌زدگی را تسریع می‌بخشد..

سوالات متداول:

علائم خرابی ترموستات پژو:

علائم و نشانه هایی همانند بالارفتن دمای موتور، روشن شدن چراغ هشدار دهنده دمای بیش از حد (اگر خودروی شما این چراغ را داشته باشد)، نشت مایع خنک کننده از محل اتصال ترموستات به موتور یا رادیاتور، عملکرد نامنظم فن و افزایش مصرف سوخت میتواند از مهم ترین نشاته ها و علائم خرابی ترموستات پژو باشد.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم رله فن پژو خراب است

از کجا بفهمیم ترموستات خودرو خراب است؟!

ترموستات خودروها معمولا به دو شکل خراب میشوند. در مدل اول ترموستات بسته میماند که همین موضوع باعث میشود اب پشت ترموستات بسیار گرم و داغ شود در حالی که سیم سمت دیگر ترموستات سرد است. دومین نشانه خرابی ترموستات به دلیل بسته ماندن این است که فشار اب پشت ترموستات بسیار زیاد شده و به همین دلیل ممکن است که ترموستات دچار نشتی شده و کناره های ان اب دهد.

ولی اگر ترموستات باز بمونه از نشونه هاش میشه به پایین بودن همیشگی آمپر اب اشاره کرد، سرد بودن باد بخاری نیز نشانه دیگری از باز بودن همیشگی ترموستات و یکی از مهم ترین نشانه های خرابی ان است. همچنین یکی دیگر از نشانه های خرابی ترموستات خودرو و باز ماندن ان عقربه امپر اب در حال نوسان همیشگی است.

محصول مرتبط: خرید ایربگ 206

نظر شما در مورد مقاله نشانه های خرابی ترموستات چیست!؟ ایا این مقاله توانسته است به شما در پیدا کردن نشانه های خرابی ترموستات کمک کند؟! نظر خود را در این مورد برای ما در قسمت نظرات همین مقاله بنویسید.

همچنین میتوانید علاوه بر خرید ترموستات ها از سایت ایمان پژو برای خرید ایربگ و خرید ایسیو (ecu) نیز با ما در ارتباط باشید.

4 فکر در مورد “ نشانه های خرابی ترموستات | دلائل خرابی ترموستات | پژو ایمان

  1. مرتضی احمدی گفت:

    سام من خواستم از مجموعه ایمان پژو در مورد نشانه های خرابی ترموستات تشکر کنم. مقالتون بسیار کامل و مفید بود برای من.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام مرتضی جان، ممنون از این که نظر خودت رو با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت ایمان پژو خیلی خیلی خوشحالیم که این مقاله برات مفید و کاربردی بوده.
      امیدوارم بازم به سایتمون سر بزنی:)

  2. حمیرا حسینی گفت:

    سلام خواستم تشکر کنم از مطلب خوب و کاملتون در مورد علائم خرابی ترموستات پژو و این که در مورد از کجا بفهمیم ترموستات خودرو خراب است؟! به صورت کامل و جامع توضیح دادین.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام حمیرا جان، ممنون از این که نظر خودت رو با ما در میون گذاشتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *