زمان تعویض شمع خودرو

زمان تعویض شمع خودرو ⏰ | ایمان پژو

تمامی خودرو و وسایل نقلیه همانند بسیاری دیگر از وسایل مکانیکی دارای قطعاتی هستند که باید به طور مرتب و دوره ای به آن ها رسیدگی کرد و در صورت نیاز آن ها را تعویض کرد. به همین خاطر ما در سایت ایمان پژو تصمیم گرفتیم تا با بررسی هر کدام از این قطعات مصرفی و مشخص کردن زمان تعویض آن ها همانند زمان تعویض شمع خودرو یک چک لیست از زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو برای شما درست کنیم.

یکی از سوالات بسیار مهمی که پیش روی افراد مختلف قرار می‌گیرد این است که: زمان تعویض شمع خودرو چه زمانی است؟ چگونه بفهمیم‌ زمان تعویض شمع خودرو فرارسیده است؟ هشدارهایی که درمورد شمع خودرو وجود دارند چیست؟ یا این که زمان تعویض صفحه کلاچ کی است!؟ در ویدئوی زیر که در مورد زمان تعویض شمع خودرو است میتوانید به جواب سوالات خود برسید.

 

 

حتما در جریان هستید که شمع خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در خودروها است و توجه به آن روی عمر خودرو و هزینه‌های شما تاثیر بسیاری میگذارد. برخی از خودرو‌ها هستند که اهمیت تعویض شمع در آن‌ها از اهمیت بالاتری برخودار است.

برخی از ماشین‌های ساخت شرکت سایپا مانند تیبا و پراید به دلیل مدل موتور و شیوه ساختی که دارند در این دسته قرار میگیرند و نیاز به توجه بیشتری دارند

البته این نکته به این معنی نیست که زمان تعویض شمع خودرو در سایر ماشین ها مهم نیست بلکه باید به زمان تعویض شمع خودرو های دیگری ازجمله سمند، پژو، ال نود، پژو پارس، پژو 206 و… هم توجه کافی داشته باشید

حال که با اهمیت تعویض لوازم مصرفی خودرو همانند زمان تعویض لنت ترمز ماشین آشنا شدید وقت آن رسیده است تا با چرایی تعویض این قطعات آشنا شوید. پس با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

چرا زمان تعویض شمع خودرو مهم است؟

شاید بپرسید که چرا سرویس و زمان تعویض شمع خودروها تا این اندازه مهم است. پاسخ این سوال بسیار گسترده است اما ما سعی کردیم تا حدی در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تعویض و یا سرویس به‌موقع شمع‌ها باعث افزایش طول عمر مفید موتور، کاهش مصرف سوخت و بیشتر شدن توان موتور می‌شود که هر یک از این موارد از خود دارای اهمیت بالایی هستند.

حتما می‌دانید که اساس کارکرد موتور خودرو حرکت پیستون‌ها در داخل سیلندرها هستند. هدف از این حرکت انتقال انرژی به موتور است که در نتیجه منجر به حرکت ماشین و چرخ‌ها می‌شود.

بعد از مدتی که هوا داخل محفظه احتراق خودرو متراکم می‌شود، باید جرقه‌ای ایجاد شود تا این گازها سوزانده شوند و از بین بروند. ایجاد کردن این جرقه در زمان مناسب با قدرت بالا یکی از وظایف مهمی است که توسط شمع خودرو انجام می‌شود.

به همین دلیل کارکرد صحیح شمع خودرو تاثیر زیادی در عملکرد موتور دارد و در صورت درست عمل نکردن شمع، خودرو دچار مشکل در حرکت و احتراق سوخت میشود.

چه زمانی شمع خودرو را تعویض کنیم؟

معمولا یکی از سوال هایی که بعد از فهمیدن این موضوع که چرا باید شمع خودرو را تعویض کنیم پیش می آید این است که چه زمانی باید این کار مهم را انجام دهیم؟! اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است حتما ادامه مقاله زمان تعویض شمع خودرو را مطالعه نمایید.

اولین نکته ای که در پیدا کردن زمان تعویض شمع خودرو خود باید به آن دقت کنید این است که هر خودرویی بسته به مدل و میزان و نوع کارکرد و چگونگی نگهداری آن می‌تواند زمان متفاوتی برای تعویض شمع داشته باشد. پس نمی‌توان برای همه خودرو‌ها نسخه یکسانی داد.

به عنوان مثال انواع شمع‌ها مختلفی در بازار وجود دارند که طول عمرهای مختلفی دارند و باید به این مسئله هم‌ توجه داشت؛ انواع شمع های مختلفی در بازار وجود دارند که طول عمرهای متفاوتی از 30 هزار تا حتی 90 هزار کیلومتر هم دارند.

اما یک‌سری قوانین کلی در این بین درمورد شمع‌ها وجود دارند مثلا خیلی از خودروها هستند که به دلیل مشابهت در نوع مدل و طراحی مشابه، عملکرد نزدیکی نسبت به هم دارند و درنتیجه زمان تعویض شمع این خودروها هم تقریبا مثل هم می‌باشد.

همچنین طبیعی است که شمع های با طول عمر بالا هم گران‌تر هستند و هم سخت‌تر پیدا می‌شوند که باید زمان تعویض شمع خودرو به این نکات توجه داشته باشید.

اما اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد زمان تعویض شمع خودرو صحبت کنیم میتوانیم بگوییم که یک قانون کلی در مورد زمان تعویض شمع خودرو وجود دارد و ان هم این است که:

پس از طی کردن هر 30 هزار کیلومتر توسط خودرو، باید به فکر تعویض شمع آن باشید. مثلا درمورد خودروهای تیبا و پراید، حتما باید پس از پیمودن این مسافت شمع‌ها را چک بفرمایید و اگر نیاز به تعویض داشتند، انجام دهید.

نکته مهم بعدی درمورد زمان تعویض شمع خودرو این است که: قبل از سوار کردن شمع روی سرسیلندرها، سعی کنید که با یک سوهان محل بین دو الکترودی که روی شمع وجود دارد را، حدود چهار بار بکشید.

این کار روی عملکرد بهتر شمع‌ها اثر گذار است چراکه علت تعویض شمع‌ها همین تحلیل رفتن الکترودهای شمع است؛ هنگامی که چنین اتفاقی می‌افتد بنزین در محفظه احتراق می‌سوزد و دوده و انواع دیگر مواد زائد را تولید می‌کند که می‌تواند مشکل آفرین شود.

البته یک قابلیتی که شمع‌ها برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی دارند این است که: این مواد اضافی در دمای بالای این قسمت بسوزند و رسوب‌گذاری صورت نگیرد اما این قابلیت همسایگی نیست و پس از مدتی این مواد رسوب می‌کنند و نمی‌گذارند سیستم‌ جرقه‌زنی خصوصا شمع‌ها درست کار کنند.

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت ایمان پژو سعی کردیم تا شما را ابتدا با اهمیت تعویض شمع خودرو تا حدودی آشنا کرده و بعد از آن یک قانون کلی در مورد زمان تعویض شمع در خودروهای مختلف به شما بدهیم.

همان طور که در ابتدای مقاله هم عرض کردیم زمان تعویض شمع خودرو بسته به نوع خودروی شما، میزان کارکرد خودرو و‌نوع شمعی که استفاده می‌کنید می‌تواند متغیر باشد ولی حتما باید نسبت به چک‌کردن و احیانا تعویض شمع خودرو توجه لازم را مبذول بدارید.

ما در سایت ایمان پژو علاوه بر این که میتوانیم به شما در پیدا کردن زمان تعویض شمع خودرو کمک کنیم میتوانیم در خرید ایربگ و خرید ایسیو نیز کمک و مشاور شما باشیم چرا که ما در زمینه ایربگ و ایسیو ها به صورت تخصصی فعالیت میکنیم.

2 فکر در مورد “ زمان تعویض شمع خودرو ⏰ | ایمان پژو

  1. حسین عباسی گفت:

    سلام، ممنون از مقاله خوب و کاملی که در مورد زمان تعویض شمع خودرو نوشتین. اما من یه سوال هم داشتم دیدم که توی این مقاله نوشتین ایربگ هم میفروشین خواستم ببینم برای خرید ایربگ باید به کجا توی سایتتوون مراجعه کنم@؟

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام حسین جان، ممنون از این که نظرت رو در مورد این مقاله با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت پژو ایمان بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.
      برای اطلاع از قیمت ایربگ و گرفتن مشاوره میتونی به صفحه خرید ایربگ مراجعه کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *