زمان تعویض صفحه کلاچ

زمان تعویض صفحه کلاچ

همان طور که در مقالات قبلی در مورد علائم خرابی کامپیوتر خودرو (ecu) ، علائم خرابی سنسور اکسیژن صحبت کردیم این بار میخواهیم در رابطه با عوامل خرابی و نقص صفحه کلاچ خودرو صحبت کنیم و نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ را با شما در میان بگذاریم.

اما از آن جایی که ممکن است عده ای از مخاطبان با صفحه کلاچ خودرو و کار کرد آن اشنایی نداشته باشند قبل از پرداختن به زمان تعویض صفحه کلاچ به کارکرد این قطعه می‌پردازیم و انواع آن را برمی‌شماریم.

صفحه کلاچ خودرو چیست

صفحه کلاچ یا همان دیسک کلاچ خودرو یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین محسوب می‌شود که در خودروهای دنده‌ای وجود دارد و از یک صفحه، بلبرینگ و دیسک تشکیل می‌گردد. کلاچ در سیستم انتقال نیروی خودرو، وظیفه قطع و وصل کردن نیرو را بر عهده داشته و به نوعی کنترل توان و نیرویی را در دست دارد که موتور تولید می‌کند.

با گرفتن کلاچ، نیرو از موتور خودرو وارد جعبه دنده می‌گردد و دنده‌ها به راحتی تعویض می‌شوند به همین دلیل می‌توان گفت حرکت خودرو وابسته به دیسک، صفحه کلاچ و چند ابزار دیگر خواهد بود.

از انواع کلاچ به کار رفته در خودرو می‌توان به کلاچ تک‌صفحه‌ای (Single Plate)، کلاچ چندصفحه ای (Multi-Plate) و کلاچ مخروطی (Cone Clutch) اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید: خرید ایربگ

حال که با صفحه کلاچ خودرو و عملکرد آن در ماشین آشنا شدید وقت آن رسیده است تا به موضوع اصلی این مقاله یعنی عوامل موثر بر کاهش عمر صفحه کلاچ بپردازیم.

عوامل موثر بر کاهش طول عمر صفحه کلاچ

در تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو، همواره عواملی باعث این نقص در خودرو می‌شوند که با دانستن آن می‌توان زمان تعویض صفحه کلاچ را به تعویق انداخت.

برخی از عواملی که باعث کاهش طول عمر صفحه کلاچ می‌شوند، عبارتند از :

  • درست عوض نکردن دنده

تعویض دنده در خودرو باید به صورتی انجام شود که کلاچ تا آخر فشار داده شود و در غیر اینصورت به کلاچ آسیب وارد خواهد شد. عوض کردن نامناسب دنده خودرو مطلبی است که با رعایت آن زمان تعویض صفحه کلاچ را به تعویق خواهید انداخت. نکته دیگر این است که پس از تعویض دنده نیز باید پای خود را از روی کلاچ بردارید.

در حالت کلی اگر کنترل تعویض دنده را به درستی انجام دهید باعث افزایش طول عمر مفید صفحه کلاچ خواهید شد.

  • انتخاب دنده غلط

انتخاب دنده در سربالایی‌ها نکته‌ای است که با رعایت نکردن آن باعث خواهید شد که نتایج نامطلوبی برای صفحه کلاچ خودرو به وجود آید. در چنین شرایطی معمولا از دنده یک و دو برای انتخاب دنده استفاده کنید تا به خودرو فشار زیادی وارد نشود.

  • رانندگی در ترافیک سنگین

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود زمان تعویض صفحه کلاچ خیلی زود موعدش فرا برسد، رانندگی در ترافیک سنگین است. حتی رانندگان حرفه‌ای نیز هنگامی که ترافیک شهری سنگینی به وجود می‌آید، برای اینکه تصادفی پیش نیاید پا را ممکن است بیش از حد بر روی کلاچ نگه دارند.

  • شتاب زیاد در حرکت

شتاب و سرعت زیاد ممکن است اثرات مخربی را بر روی صفحه کلاچ خودرو وارد کند و از خودرویی که سرعت زیادی را در رانندگی می‌گذراند، نباید انتظار صفحه کلاچ سالمی را داشت.

  • سوار کردن تعداد بیش از حد سرنشین

یکی دیگر از مواردی که باعث خرابی زودتر از موعد صفحه کلاچ میشود سوار کردن سرنشین بیش از استاندارد های ماشین است. اشخاصی که تعداد زیادی سرنشین را در خودروی خود سوار می‌کنند باید بدانند که هر خودرویی از نظر وزن آستانه تحملی دارد و با گذراندن آن به خودرو فشار وارد خواهد شد.

حال که با علل خرابی صفحه کلاچ در وسایل نقلیه آشنا شدید وقت آن رسیده است تا به صورت خلاصه به بررسی مواردی بپردازیم که نشان دهنده خراب شدن صفحه کلاچ هستند. مسلما در صورت مواجه با این موارد باید هر چه سریعتر به یک فرد متخصص برای تعمیر و یا تعویض صفحه کلاچ مراجعه کنید.

نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ

از ان جایی که نمیتوان دیسک و صفحه کلاچ را به راحتی باز کرد و از سالم یا خراب بودن آن مطمئن شد باید برای تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ و اطلاع از نحوه کارکرد و درست کار کردن آن به نشانه ها توجه کرد. در ادامه به تعدادی از معروف ترین نشانه های خرابی صفحه کلاچ میپردازیم.

  • سفتی پدال کلاچ

اولین موردی که به ما نشان میدهد زمان تعویض صفحه کلاچ رسیده است هنگامی است که پدال کلاچ خودرو سفت و خشک می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که حالت ارتجاعی و فنری پدال از بین رفته است و زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو فرا رسیده است.

  • پرش پا و صدای دنده

هنگامی که صفحه کلاچ خودرو عمر خود را کرده باشد، هنگام رها کردن پدال خودروی خود، پای شما هم در حرکتی سریع به عقب پرتاب می‌شود. در این هنگام، زمانی که تعویض دنده را صورت می‌دهید، از خود سر و صدای ناهنجاری را تولید می‌کند.

  • سخت شدن تعویض دنده

یکی دیگر از عواملی که نشان میدهد زمان تعویض صفحه کلاچ رسیده است به درستی جا نرفتن دنده است که در این صورت تعویض دنده به سختی صورت می‌گیرد. به طور مثال معمولا در ماشین هایی که به سختی دنده 1 و دنده عقب خودرو جا میخورد صفحه کلاچ خراب شده است.

باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر مشکل جا نخوردن دنده برای تمام دنده ها وجود داشت به احتمال زیاد ایراد ماشین شما در تمام شدن روغن گیربکس است.

  • خاموش نشدن خودرو

یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌توانید از طریق آن به خراب شدن صفحه کلاچ خودرو خود پی ببرید، زمانی است که ماشین خود را بر روی دنده دو قرار می‌دهید و پس از اینکه آن را به حال خود رها می‌کنید، خودرو خاموش نمی‌شود.

  • عدم ارتباط مناسب بین دو موتور و سرعت

هنگامی که صفحه کلاچ خراب می‌شود، دور موتور هنگام حرکت خودرو افزایش پیدا می‌کند ولی سرعت مناسبی را نخواهد داشت و نسبت افزایش سرعت در مقایسه با دور موتور پایین‌تر خواهد بود.

  • لرزش خودرو در شروع حرکت

هنگامی که خودروی شما شروع به حرکت می‌کند و آن را در دنده یک می‌گذارید، با رها کردن کلاچ، اتاق خودرو به لرزش درمی‌آید که این یعنی زمان تعویض فرا رسیده است.

همچنین زمانی که خودرو در سربالایی ها آن کارکرد و قدرت همیشگی را ندارد معلوم میشود که صفحه کلاچ خراب شده و زمان تعویض آن فرا رسیده است.

نظر شما در مورد مقاله زمان تعویض صفحه کلاچ چیست؟! ایا این مقاله توانسته به شما در زمینه زمان تعویض صفحه کلاچ کمک کند؟! به نظر شما چه عوامل دیگری میتواند باعث شود تا زمان تعویض صفحه کلاچ زودتر فرا رسد؟! نظر خود را در مورد این مقاله در قسمت نظرات برای ما بنویسید؟!

همچنین پیشنهاد میکنیم برای خرید ایسیو (ecu) به سایت ما مراجعه کنید و از مشورت با مهندسان فنی ما در مجموعه پژو ایمان استفاده کنید.

1 فکر در مورد “ زمان تعویض صفحه کلاچ

  1. محسن حسینی گفت:

    ممنون از این که در مورد زمان تعویض صفحه کلاچ مقاله نوشتین. همین موارد ساده برای ماهایی که ادم های فنی ای نیسیتیم بسیار مفید و ارزشمنده. ممنونیم ازت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *