زمان تعویض لنت ترمز

معرفی بهترین زمان تعویض لنت ترمز ⚙️ | ایمان پژو

لنت ترمز یک قطعه مهم در خودرو است که با کارکرد صحیحش می‌تواند باعث توقف خودرو از طریق ایجاد اصطکاک بشود. در ادامه در مورد انواع لنت‌ها، معرفی آن‌ها و همچنین زمان تعویض لنت ترمز، عوامل کاهش و افزایش مدت زمان عمر لنت ترمز و… صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ویدئوی زمان تعویض لنت ترمز:

در این ویدئو که در سایت پژو ایمان تولید و طراحی شده است میتوانید اطلاعاتی را در مورد لنت ترمز ببینید.

 

 

معرفی انواع لنت ترمز:

خودروها وضعیت ‌های متفاوتی را دارند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حالت سکون، شروع به حرکت، شتاب گیری و کاهش سرعت و توقف اشاره کرد. در هریک از این زمان‌ها، یک سری سلسله مراتبی وجود دارد که به کمک قطعات مختلف باید صورت بگیرد تا خودرو بتواند کارکرد صحیحی داشته باشد. لنت ها در زمان توقف خودرو بیشترین کارایی را دارند و به همین دلیل توجه به زمان تعویض لنت ترمز یکی از مهم‌ترین اقدامات برای داشتن خودروی سالم می‌باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو

 

لنت ترمز یک قطعه بسیار مهم است که وظیفه ایجاد اصطکاک در چرخ‌ها را برای توقف خودرو برعهده دارد. پیشرفت تکنولوژی و ماشین آلات مختلف، روی تولید لنت های ترمز هم اثر گذار بوده است. لنت های جدید به مراتب از مقاومت بیشتری نسبت به انتهای قدیمی برخوردار هستند. امروزه شاهد گسترده‌تر شدن آزمایشات مختلف روی متریال، روش ساخت و… لنت ها هستیم که نتایج این آزمایشات تاثیر مستقیمی روی زمان تعویض لنت ترمز دارد و باعث می‌شود در مدت زمان مشابه، لنت ترمز کم‌تری تعویض کنید. به‌طور کلی مهندسان و طراحان با این آزمایش‌ها، سعی می‌کنند لنت‌هایی با طول عمر بیشتر و کارایی و ایمنی بالاتر تولید کنند.

حال که فهمیدید لنت ترمز ماشین چیست و چه وظیفه ای در ماشین دارد وقت آن رسیده است با انواع لنت های ترمز آشنا شوید تا بهتر از قبل بتوانید زمان تعویض لنت خودروی خود را پیدا کنید.

لنت ها چند دسته هستند؟

درحالت کلی انواع  لنت‌ها دو دسته: دیسکی و کفشکی تقسیم می شوند که البته دسته دوم یعنی لنت‌های کفشکی دیگر در صنعت خودرو کاربرد چندانی ندارند و به‌نوعی منسوخ شده‌اند.

امروزه مدت زمان تعویض لنت ترمز کفشکی را می‌توان تنها در پیکان های قدیمی یا ۲۰۶ های قدیمی تیپ 2 مشاهده کرد. در ماشین‌های قدیمی به جای دیسک چرخ، کاسه چرخ وجود داشت و این مدل لنت‌ها (کفشکی) مناسب کاسه چرخ بودند. اما در حال حاضر دیسک چرخ جایگزین کاسه چرخ در انواع ماشین‌ها شده و از به‌طور گسترده از انواع لنت‌های دیسکی استفاده می شود.

 

معرفی محصول: باند گیربکس اتومات 206 و مگان

 

زمان تعویض لنت‌عای دیسکی و کفشکی کمی با هم متفاوت است. زمان تعویض لنت ترمز دیسکی به دلیل جنس و متریال آن به انواع مختلفی ازجمله: لنت ترمز فلزی و نیمه فلزی، لنت سرامیکی و لنت ارگانیک تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه راجع به آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

  • لنت ترمز فلزی

کارکرد این لنت‌عا وابسته به آب و هوا است و در تغییرات شدید آب و هوایی کارایی این لنت‌ها هم دستخوش تغییر می‌شود. دیگر خصوصیات این انت صدای بالا هنگام ترمزگیری است. بیشترین کاربرد آن‌ها برای ماشین‌های سنگین و مسابقه‌ای است. درکل لنت‌ها از قطعات مصرفی هستند و زمان تعویض لنت ترمز فلزی به نسبت سریع‌تر از سایر لنت‌های دیگر است.

  • لنت ترمز نیمه فلزی:

این نوع لنت برای خودروهای جاده‌ای بسیار پرکاربرد است و انتقال حرارتی بالا و قیمت مناسب از ویژگی‌های بارز این نوع لنت است. البته ممکن است پس از مدتی با سر و صدا کار کنند. کاربرد این لنت‌ها و زمان تعویض لنت نیمه فلزی باتوجه به گسترش لنت‌های جدید در حال کاهش می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید: علائم خرابی مبدل کاتالیست

 

  • لنت‌های ارگانیک:

این نوع لنت ها به نسبت دومدل قبلی جدیدتر هستند و از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع لنت ها می‌توان به: عدم آسیب رسانی به محیط زیست، تولید صدای کم هنگام ترمز،  گیرایی و نرم بودن بالا و… اشاره کرد. البته زمان تعویض لنت ترمز ارگانیک کم است و نسبتا سریع باید تعویض شوند.

  • لنت‌های سرامیکی:

این نوع لنت‌ها جدیدترین نسل لنت ترمز در تولید انبوه هستند و مهم‌ترین مزایای آن عدم برخورداری از مواد سمی و آسیب رسانی به محیط زیست و همچنین گیرایی و ضریب ایمنی بالا می‌باشد. به علاوه زمان تعویض لنت ترمز سرامیکی برخلاف موارد قبلی بسیار بالا بوده و عمر زیادی دارند. سر و صدای آن‌ها هم کم است و تحت شرایط دمایی مختلف کارکرد آن‌ها دستخوش تغییر نمی‌شود.

زمان تعویض لنت ترمز

همان طور که احتمالا تا به این جای مقاله هم متوجه شده اید زمان تعویض لنت ترمز وابستگی زیادی به نوع لنت خودروی شما و جنس آن دارد. به عنوان مثل زمان تعویض لنت خودرویی با جنس سرامیکی با یک لنت از جنس ارگانیک متفاوت میباشد. البته زمان تعویض لنت ترمز تنها به نوع جنس آن بستگی ندارد و پارامتر های دیگری نیز در این زمینه دخیل هستند.

به عنوان مثال یکی از مهم ترین مواردی که بر روی زمان تعویض لنت ترمز تاثیر میگذارد محل قرار گیری لنت ترمز است یعنی لنت ترمز لاستیک های جلویی با زمان تعویض لنت ترمز لاستیک های عقب باهم متفاوت هستند و لنت ترمز لاستیک های جلو خودرو زود تر از لاستیک های عقب نیاز به تعویض دارند.

به طور کلی میتوان گفت لنت های ترمز چرخ های جلو ماشین را باید بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد باید عوض کرد و لنت چرخ های عقب که عمر بیشتری دارند را در هر ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد باید عوض کرد.

عوامل تاثیر گذار بر روی زمان تعویض لنت ترمز

  1. جنس و نوع لنت
  2. محل قرار گیری لنت
  3. نوع رانندگی
  4. مسیرهای طی شده (جاده های کوهستانی باعث میشود تا زمان تعویض لنت زودتر فرا برسد)
  5. تعداد سرنشینان خودرو به طور معمول

نشانه های خرابی لنت ترمز:

از روی بعضی از نشانه ها میتوان فهمید که لنت ماشین خراب شده و وقت آن رسیده است تا لنت ترمز تعویض شود. در ادامه به بعضی از این نشانه ها به طور خلاصه میپردازیم:

  1. لرزیدن پدال ترمز
  2. نامیزان شدن فرمان خودرو
  3. شنیدن سوت مکرر از چرخ خودرو
  4. فعال شدن چراغ هشدار دهنده
  5. پایین رفتن بیش از حد سطح روغن
  6. بالا امدن بیش از حد ترمز دستی

بیشتر بخوانید: لرزش فرمان خودرو

 

درکل توصیه می‌شود که همیشه نسبت به زمان تعویض لنت ترمز باتوجه به لنتی که استفاده می‌کنید و با نظر کارشناسان اقدام کنید تا از خسارات احتمالی جلوگیری شود. به‌صرفه‌ترین نوع لنت هم لنت سرامیکی است که مدت زمان تعویض لنت ترمز سرامیکی به نسبت مدل‌های دیگر کم‌تر است.

ما در سایت ایمان پژو علاوه بر کمک به شما در مورد زمان تعویض لنت و یا خرید لنت متناسب با نیازهای شما میتوانیم در هنگام خرید ایربگ و یا خرید ایسیو هم مشاور و کمک کننده به شما باشیم چرا که ما مدت هاست به صورت تخصصی بر روی ایسیو ها و ایربگ ها کار میکنیم.

3 فکر در مورد “ معرفی بهترین زمان تعویض لنت ترمز ⚙️ | ایمان پژو

  1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

    سلام، ما پیش از این به موضوع درخواستی شما پرداختیم که میتونین با مراجعه به مقاله زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو اون رو مطالعه کنین.

  2. رضا حسنی گفت:

    ممنون از سایت خوب و کاملتون و تشکر بابت این که مقاله بهترین زمان تعویض لنت ترمز رو نوشتین.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام رضا جان، ممنون از این که نظرت رو در مورد این مقاله با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت پژو ایمان بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *