علائم خرابی مبدل کاتالیست

علائم خرابی مبدل کاتالیست

کاتالیست موجود در خودرو پس از مدتی ممکن است دچار خرابی و نقص شود به همین خاطر ما در سایت ایمان پژو تصمیم گرفتیم تا بعد از معرفی علل خرابی کامپیوتر خودرو علائم خرابی مبدل کاتالیست خودرو را در این مقاله گردهم آوریم.

مبدل کاتالیست چیست؟!

مبدل کاتالیست یکی از قطعاتی است که در داخل اگزوز ماشین قرار میگیرد و وظیفه دارد با ترکیب و تجزیه کردن گازهای سمی خارج شده از موتور آن ها را به گازهای کمتر سمی تبدیل کند.

کاربرد مبدل کاتالیست در خودرو

مبدل کاتالیست یا کاتالیزور، یکی از اجزای سیستم اگزوز خودرو است که نقش بسیار مهمی در عملکرد خودرو دارد.

خرابی و نقص در کاتالیزور خودروی ال نود ممکن است مشکلاتی را برای موتور خودرو ایجاد کند به همین خاطر بسیار مهم است که علائم خرابی مبدل کاتالیست را بشناسیم و برای رفع آن اقدام کنیم.

مبدل کاتالیست قطعه‌ای از خودرو است که موجب کاهش مواد زیان‌آور در دود خروجی اگزوز می‌شود. از جمله این مواد زیان‌آور می‌توان به گازهای مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن اشاره کرد.

هنگام روشن شدن موتور، گازهای خروجی باعث گرم شدن مبدل کاتالیست می‌شوند و در نتیجه دمای کاتالیزور بالا می‌رود. با بالا رفتن دمای مبدل کاتالیست، مواد مضر می‌سوزند و درصد آن‌ها در دود خروجی کاهش پیدا می‌کند. برخی از کاتالیزورها پایه فلزی یا سرامیکی دارند و با پوشش آلیاژ ایریدیوم- پلاتین خود، ساختاری لانه زنبوری دارند.

در مبدل کاتالیست، یک واکنش اکسیدکننده در مونوکسید کربن و هیدروکربن صورت می‌گیرد و درنتیجه آن‌ها را به مواد نسبتا بی‌خطری از جمله نیتروژن و دی‌اکسید کربن تجزیه می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: علائم خرابی سنسور اکسیژن

علائم خرابی مبدل کاتالیست

مبدل کاتالیست خودرو 206 به مرور زمان خراب میشود و این طور نیست که به صورت یهویی از کار بیوفتد بلکه با گذشت زمان قبل از خرابی عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند.

با دانستن نشانه‌ها و علائم خرابی مبدل کاتالیست می‌توانید از خسارات بیش‌تر در خودروی خوتان جلوگیری کنید به همین دلیل ما در مقاله علائم خرابی مبدل کاتالیست تصمیم گرفتیم تا که شما را با برخی از این نشانه ها و علائم آشنا کنیم:

  • روشن شدن چراغ چک موتور

با تشخیص هرگونه خطایی توسط سیستم رایانه خودرو (ECU)، چراغ چک موتور روشن می‌شود و به شما اطلاع می‌دهد که در خودرو خطایی وجود دارد.

با توجه به اینکه روشن شدن چراغ چک موتور خودرو تنها در صورت خراب شدن کاتالیست خودرو روشن نمیشود و ممکن است در اثر مشکلات دیگری در خودرو چراغ چک روشن شود، بهتر است برای اینکه مطمئن شوید که مشکل از خرابی مبدل کاتالیزور است یا نه، از اسکنر استفاده کنید و کد مربوط به آن را تشخیص دهید.

  • شنیدن صداهای غیرطبیعی از زیر ماشین

یکی دیگر از علائم خرابی مبدل کاتالیست را می‌توان  شنیدن صداهای غیرطبیعی از زیر ماشین نام برد که در دور موتور بالا یا هنگام استارت زدن ایجاد می‌شوند.

در این هنگام سلول‌های سرامیکی تجزیه می‌شوند و با برخورد ذرات آن‌ها به دیواره کاتالیزور پژو پارس TU5 تحت تاثیر جریان گاز و نیروهای گریز از مرکز، صداهای بلندی به گوش شما می‌رسد.

  • اشکال در خروج گازهایی که از صداخفه‌کن اگزوز خارج می‌شوند

از آنجا که دریچه‌های خروجی در خودرو به نوبت کار می‌کنند، با قرار دادن کف دست خود در مقابل اگزوز خودروی دارای کاتالیزور سالم، متوجه خواهید شد که جریان گاز خروجی حالت لرزشی یا نوسانی دارد.

اگر جریان خروجی گازهای اگزوز ضعیف باشد یا حالت موجی نداشته باشد، متوجه می‌شوید که سلول‌های مبدل کاتالیست به مشکل برخورده‌اند.

  • افت کردن قدرت خودرو

با خرابی مدبل کاتالیست، خودرو ممکن است دچار تکان‌ها و لرزش‌های ناگهانی و غیرطبیعی شود و آنطور که باید کشش و قدرت لازم را نداشته باشد. به دلیل داغ شدن و از بین رفتن سلول‌های کاتالیست و مسدود شدن راه عبور گازهای اگزوز، توان مبدل کاهش می‌یابد و موتور خودرو نمی‌تواند به خوبی نفس بکشد.

در نتیجه آن، خودرو قدرت کافی نخواهد داشت و شما نیز متوجه این موضوع خواهید شد.

 

بیشتر بخوانید: خرید ایربگ

راه‌های تشخیص خرابی مبدل کاتالیست

برای تشخیص سالم بودن یا خرابی مبدل کاتالیست 405 چند راه را می‌توانید امتحان کنید :

  • بررسی قسمت بیرونی مبدل کاتالیست

از آن جایی که یکی از نشانه های معمول در  خراب شدن سلول‌های درون کاتالیزور، آسیب مکانیکی، فرورفتگی، خراش یا تراشه میباشد باید قبل از پرداختن به کاتالیزور باید تمام قسمت‌های بیرونی آن را بدون خارج کردن آن، بررسی کنید.

  • خارج کردن مبدل و بررسی همه قسمت‌های آن

بعد از این که قسمت بیرونی مبدل کاتالیست را بررسی کردید و متوجه شدید که قسمت بیرونی مبدل کاتالیست مشکلی ندارد، باید کاتالیزور را خارج کرده و قسمت لانه زنبوری آن را بررسی کنید.

اگر قسمت لانه زنبوری کاتالیزور درست کار کند، احتمالا مبدل کاتالیست شما سالم است که البته باید در نظر داشته باشید که مبدل‌های کاتالیست در خودروهای مختلف ممکن است متفاوت باشند.

  • بررسی فشار گازهای خروجی

یکی دیگر از راه حل‌ها برای تشخیص علائم خرابی مبدل کاتالیست بررسی فشار گازهای خروجی اگزوز خودرو است. برای این کار دستگاه فشارسنجی تعبیه شده که فشار گازهایی که از اگزوز خارج می‌شود را اندازه گیری می‌کند.

توجه داشته باشید که حد نرمال فشار گاز در خودروهای مختلف، متفاووت است و اگر میزان این فشار بالاتر از حد نرمال باشد، نشان می‌دهد که مبدل کاتالیست خودروی شما خراب شده است.

سوالات متداول:

آیا میتوان مبدل کاتالیست را از اگزوز  خارج کرد؟!

بله، به طور کلی امکان برداشتن مبدل کاتالیست از روی اگزوز ماشین ها وجود دارد و این اتفاق در کوتاه مدت حتی باعث میشود تا شتاب موتور ماشین بیشتر شود اما در بلند مدت باعث ایجاد مشکلات زیادی برای ماشین میشود. از این مشکلات میتوان به افزایش مصرف سوخت و افزایش آلاینده ها اشاره کرد.

مبدل کاتالیست ماشین از چه قطعاتی تشکیل شده است؟!

مبدل های کاتالیست به طور کلی معمولا از سه قسمت ماده کاتالیزور، هسته کاتالیزور و لایه اکسیدی تشکیل شده اند.

مبدل کاتالیست ماشین را باید هر چند وقت یک بار عوض کنیم؟!

مبدل های کاتالیستی را معمولا باید در هر 80 هزار کیلومتر و یا هر 4 سال کارکرد تعویض کرد در غیر این صورت تولید الاینده ها توسط ماشین مربوطه تا 5 برابر افزایش پیدا میکند.

نظر شما در مورد مقاله علائم خرابی مبدل کاتالیست چیست!؟ ایا این مقاله توانسته است به شما در پیدا کردن علائم خرابی مبدل کاتالیست کمکی هر چند کوچک کرده باشد؟! شما از چه راهی متوجه خرابی مبد کاتالیست خود میشوید ؟! برای ما در قسمت نظرات همین مقاله بنویسید.

2 فکر در مورد “ علائم خرابی مبدل کاتالیست

  1. محسن حسینی گفت:

    من فکر نمیکردم که علائم خرابی مبدل کاتالیست این همه مهم باشه تا این که مقاله شما رو خوندم. خواستم ازتون بابت این مقاله تشکر کنم.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام محسن جان، ممنون از این که نظر خودت رو با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت ایمان پژو خیلی خیلی خوشحالیم که این مقاله برات مفید و کاربردی بوده.
      امیدوارم بازم به سایتمون سر بزنی:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *