دلایل روشن شدن چراغ روغن

دلایل روشن شدن چراغ روغن

همان طور که پیش از این در مقاله هایی مانند  علائم خرابی کامپیوتر خودرو (ecu) ، علائم خرابی سنسور اکسیژن در مورد خرابی های متداول و علائم و نشانه های آن ها صحبت کردیم میخواهیم این بار در مورد خرابی های مربوط به روغن موتور خودرو صحبت کنیم. 

احتمال دارد که برای شما هم پیش آمده باشد که پس از روشن کردن خودرو و پیش از حرکت کردن با روشن  شدن چراغ روغن مواجه شده باشید اما ندانید دلیل این اتفاق چیست و چرا چراغ موتور روشن شده است. به همین دلیل ما در این مقاله از سایت ایمان پژو تصمیم گرفتیم تا به این سوال جواب بدهیم. پس اگر شما هم میخواهید دلیل روشن شدن چراغ موتور را بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

یکی از چراغ هایی که روشن شدن آن خطرناک است چراغ روغن است این چراغ درکل خیلی کم پیش می‌آید که روشن شود.

اما شاید بهتر باشد قبل از این که به بررسی دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو بپردازیم با وظیفه آن اشنا شویم.

وظیفه روغن موتور در خودرو چیست؟

روغن موتور در ماشین ها چندین وظیفه مهم را بر عهده دارند که از مهم ترین وظایف آن ها میتوان به روانکاری قطعات خودرو اشاره کرد. اولین وظیفه روغن موتور روانکاری است روانکاری بین قطعات از اصطحکاک و ساییدگی قطعات جلوگیری می‌کند.

همچنین روغن موتور وظیفه دارد تا دمای موتور را کاهش داده و قطعات موجود در موتور را سرد کند. از دیگر وظیفه های روغن موتور میتوان به آب بندی سیستم، کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از زنگ زدگی اشاره کرد.

همان طور که تا الان متوجه شدید روغن موتور چندین وظیفه مهم بر عهده دارد به همین دلیل انتخاب روغن موتور بسیار مهم است و باید روغن موتوری انتخاب و استفاده شود که بتواند کارهای گفته شده را انجام دهد.

حال که با وظیفه روغن موتور به طور کامل آشنا شدید وقت آن رسیده است تا با دلایل روشن شدن چراغ موتور آشنا شوید هر چند که ممکن است بتوانید از روی وظایف چراغ موتور هم حدس هایی در این زمینه بزنید.

دلایل روشن شدن چراغ روغن ماشین:

کم شدن روغن موتور

یکی از عوامل های روشن شدن چراغ روغن خودرو کم بودن میزان روغن موتور میباشد. به همین دلیل اگر مدت طولانی است است که روغن موتور خودرو خود را عوض نکرده‌اید احتمالا سطح روغن موتور کم شده است و چراغ موتور به عنوان آلارم روشن شده است.

کثیفی فیلتر روغن

دومین موردی که میتوان از آن به عنوان یکی از دلایل روشن شدن چراغ روغن نام برد وجود هر گونه مشکلی در فیلتر روغن است. چرا که فیلتر روغن میتواند بر روی عملکرد روغن نیز تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر میتوان گفت برای اینکه تصفیه روغن به نحو شایسته انجام نشده چراغ روغن موتور روشن شده است.

البته در صورت استاندارد نبودن فیلتر روغن هم این مشکل ممکن است رخ دهد چرا که فیلتر روغن نا استاندارد سرعت چرخش روغن را کاهش داده و باعث روشن شدن چراغ روغن موتور میشوند.

خرابی یا خوردگی یاتاقان ثابت و متحرک

یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ روغن ماشین می‌تواند خرابی یاتاقان‌‌ها باشد. به همین دلیل باید آن ها را بررسی کنید.

خرابی پمپ روغن

پمپ روغن اگر به خوبی وظیفه خود عمل نکند ممکن است جریان حرکت روغن در بخش هایی از موتور کاهش یابد و در نتیجه چراغ روغن روشن شود.

کاهش فشار روغن

یکی از رایج ترین و متداول ترین دلایل روشن شدن چراغ روغن خودرو کم شدن فشار روغن در موتور است. اگر روشن شدن چراغ روغن خودرو ناشی از این علت باشد باید حتما خودرو را متوقف و خاموش کنید و سپس با امداد تماس گرفته و نسبت به تعویض روغن ماشین خود اقدام نمایید.

نتیجه گیری:

تمامی مواردی که در بالا برای دلایل روشن شدن چراغ روغن گفته شده است میتواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ روغن باشد. پیشنهاد میکنیم در صورت روشن شدن چراغ روغن خودرو، دست آن را جدی گرفته و هرچه سریع تر نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید.

نظر شما در مورد مقاله دلایل روشن شدن چراغ روغن چیست؟! حتما نظر خود را برای ما در قسمت نظرات بنویسید!

ما در سایت ایمان پژو علاوه بر فروش تمامی قطعات خودرو به صورت تخصصی بر روی ایربگ و ایسیو ماشین ها کار میکنیم به همین دلیل پیشنهاد میکنیم برای خرید ایربگ و یا خرید ایسیو (ECU) با بهترین قیمت حتما از طریق شماره تلفن های درج شده در پایین سایت با ما در ارتباط باشید.

2 فکر در مورد “ دلایل روشن شدن چراغ روغن

  1. مرتضی یثربی گفت:

    ممنون از مقاله کاملتون در مورد دلایل روشن شدن چراغ روغن.خواستم تشکر کنم از سایت خوبتون بابت مقالات کامل و مفیدی که قرار میدین.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام مرتضی جان، ممنون از این که نظر خودت رو با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت ایمان پژو خیلی خیلی خوشحالیم که این مقاله برات مفید و کاربردی بوده.
      امیدوارم بازم به سایتمون سر بزنی:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *