علائم خرابی واتر پمپ

علائم خرابی واتر پمپ + دلائل خرابی ⚙️ | پژو ایمان

در ادامه مقالات مربوط به دلائل و نشانه های خرابی قطعات خودرو مانند علائم خرابی کامپیوتر خودرو و علائم خرابی مبدل کاتالیست در سایت پژو ایمان این بار به سراغ واتر پمپ و علائم خرابی واتر پمپ رفتیم. شناخت علائم خرابی واتر پمپ و تشخیص به موقع آن می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌های شما تاثیرگذار باشد.

ضمن این که همچنین با دانستن نشانه ها و علائم خرابی واتر پمپ خودرو میتوانید قبل از این که این قطعه به سایر قطعات خودرو اسیب برساند از خرابی آن اگاه شده و با تعویض یا تعمیر به موقع آن مانع از رسیدن اسیب به سایر قطعات ماشین خود شوید.

ما در این مقاله مهم‌ترین علامت‌های خراب شدن واتر پمپ و راه‌ های بررسی و رفع آن را توضیح داده‌ایم تا با پیش‌گیری و یا تشخیص به موقع بتوانید از آسیب رسیدن به قسمت‌های دیگر خودرو جلوگیری کنید. اما قبل از آن میخواهیم شما را با چیستی و نحوه کار این قطعه آشنا کنیم.

واتر پمپ چگونه کار می‌کند؟

پیش از صحبت درمورد علائم خرابی واتر پمپ، ابتدا درمورد کارکرد واتر پمپ و اینکه اصلا وظیفه این دستگاه در ماشین چیست، مواردی را بیان می‌کنیم. واتر پمپ یا همان پمپ آب همان طور که از اسمش پیداست دستگاهی است که آب را پمپ می‌کند. مهم‌ترین وظیفه واتر پمپ هم این است که آب ضد جوش و ضد یخ را به قسمت‌های مختلف موتور خودرو برساند.

این مایعات (اب، ضد جوش و ضد یخ) پس از گرم شدن در مورتور دوباره باید به رادیاتور برگردانده بشوند تا مجددا دمای آن‌ها پایین بیاید و بعد به موتور بروند. بازگرداندن این مایعات به رادیاتور یکی دیگر از وظایف واتر پمپ می‌باشد. درواقع می‌توان گفت که واتر پمپ نقش مستقیمی در جلوگیری از یخ زدن مایعات در روزهای سرد و گرم شدن بیش از حد آن‌ها در روزهای گرم دارد.

 

بیشتر بخوانید: دلایل روشن شدن چراغ روغن

 

باتوجه به وظایف حیاتی این وسیله، شناختن علائم خرابی واتر پمپ می‌تواند تاثیر زیادی روی عملکرد صحیح موتور خودروی شما داشته باشد. به بیان دیگر، نتیجه کارکرد صحیح واتر پمپ ایجاد یک بازه دمایی ثابت برای کارکرد استاندارد موتور می‌باشد. این طیف دمایی بسته به نوع مدل خودرو و واتر پمپ آن می‌تواند کمی متفاوت باشد.

 

واتر پمپ چرا خراب می‌شود؟

اولین دلیل خرابی واتر پمپ، می‌تواند خرابی واشر سرسیلندر خودرو باشد (پیش از این در مقاله ای جداگانه در مورد علایم خرابی واشر سر سیلندر صحبت کردیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست). این قسمت دمای بالایی دارد و ماشین‌هایی که واشر سرسیلندر می‌سوزانند، تنظیمات و‌ تعمیرشان با گرفتاری‌های بیشتری همراه می‌شود. اما مهم‌ترین دلایلی که باعث خرابی واتر پمپ می‌شوند را می‌توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  1. زنگ زدن: هنگامی که دره‌های داخلی واتر پمپ که یک قسمت مهم کارکردی محسوب می‌شوند دچار زنگ زدگی شوند،  واتر پمپ شروع به خراب شدن میکند.
  2. یخ زدن آب موتور: اگر آب درون موتور که‌ واتر پمپ آن را به رادیاتور منتقل می‌کند یخ بزند، کارکرد این دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. معمولا این مورد مهم‌ترین دلیلی است که در خودروهای مختلف باعث خرابی واتر پمپ می‌شود.
  3. کمبود و یا نبود ضد یخ: ضد‌یخ یکی از مایعات مهم کارکردی است و نبود آن می‌تواند باعث خرابی واتر پمپ و همچنین قطعات دیگر بشود. توجه کنید که ضد یخ نامرغوب هم می‌تواند اثری مشابه نبود ضد یخ داشته باشد و واتر پمپ را خراب کند.
  4. خوردگی دنده: یکی دیگر از مواردی که می‌تواند واتر پمپ خودروی شما را خراب کند، وجود خوردگی در دنده‌ و قسمت‌های دیگر می‌باشد.

حال که با دلایل خرابی واتر پمپ آشنا شدید وقت آن رسیده است تا به موضوع اصلی این مقاله یعنی نشانه ها و علائم خرابی واتر پمپ بپردازیم.

 

علائم خرابی واتر پمپ:

  • صدای واتر پمپ: اگر واتر پمپ هنگام کار صدای نا به هنجاری تولید کند می‌توان گفت که احتمالا واتر پمپ خراب شده است. مثلا‌ اگر‌قرقره‌های واتر پمپ شل شوند، این صدا تولید می‌شود که یک صدای نافرم و خارج از روتین است.
  • خروج بخار: اگر از موتور خودروی شما بخار خارج می‌شود، می‌تواند به عنوان یکی از علائم خرابی واتر پمپ خودرو درنظر گرفته شود. این بخار که از موتور یا رادیاتور بیرون می‌آید، به دلیل دمای بالایی است که خصوصا در موتور وجود دارد. درموارد حاد این بخار از زیر کاپوت هم به بیرون می‌آید و به سادگی قابل تشخیص است.
  • نشت مایع سرد کننده: یکی دیگر از علائم خرابی واتر پمپ، هنگام فرسودگی واشرهاست که معمولا پس از فرسوده شدن واتر پمپ اتفاق می‌افتد. مایع خنک کننده که واتر پمپ آن را می‌گرداند سبز یا قرمز است و اگر دیدید چنین مایعی به بیرون از واتر پمپ نشت کرده، حتما به یک مکانیک مراجعه کنید تا وضعیت پمپ آب خودروی شما را بررسی کند.
  • داغ شدن موتور: یکی از دلایل داغ شدن موتور خرابی واتر پمپ است. داغ شدن موتور اتفاق بسیار خطرناکی برای شما و خودرو می‌باشد و در هر صورت باید سریعا به یک مکانیک مراجعه کنید.
  • تغییرات دمایی شدید: گفتیم که واتر پمپ باعث می‌شود که دمای موتور خودروی شما در یک طیف و بازه دمایی نسبتا ثابت در نوسان باشد اگر مقدار این دما خیلی پایین یا خیلی بالا شود، شاید واتر پمپ شما خراب شده باشد.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی کامپیوتر خودرو

 

درنهایت اگر هر یک از علائم خرابی واتر پمپ را مشاهده کردید، سعی کنید که سریعا خودروی خود را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا وضعیت واتر پمپ آن را چک کند تا درصورت خرابی، آن را تعویض کنید و از آسیب بیشتر به موتور و دیگر قطعات، جلوگیری کنید.

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت ایمان پژو با عنوان علائم خرابی واتر پمپ در ابتدا به چیستی و شرح وظایف این قطعه در خودرو ها پرداختیم و بعد از آن با اشاره به دلائل خرابی این قطعه به شما در پیدا کردن نشانه ها و علائم خرابی واتر پمپ کمک کردیم که امیدواریم موارد گفته شده برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

ما در سایت پژو ایمان علاوه بر توانایی کمک در خرید واتر پمپ مناسب خودرو شما میتوانیم در امر خرید سایر قطعات ماشین مانند خرید ایربگ و خرید ایسیو نیز به شما کمک کنیم چرا که ما در سایت ایمان پژو به صورت تخصصی بر روی قطعات سیم کشی، ایربگ و ایسیو کار میکنیم.

3 فکر در مورد “ علائم خرابی واتر پمپ + دلائل خرابی ⚙️ | پژو ایمان

  1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

    سلام، خوشحالیم که مقاله ما در مورد دلایل ریپ زدن خودرو برای شما مفید و کاربردی بوده.

  2. مهندس اکرامی گفت:

    سلام، خواستم تشکر کنم از این که به طور کامل در مورد خرابی واتر پمپ خودرو صحبت کردین. ممنون از سایت خوبتون.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام مهندس جان، ممنون از این که نظرت رو در مورد این مقاله با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت پژو ایمان بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *