علائم خرابی سیبک خودرو

علائم خرابی سیبک خودرو + دلائل خرابی ⚙️ | پژو ایمان

در ادامه مقالات مربوط به دلائل و نشانه های خرابی قطعات خودرو مانند علائم خرابی کامپیوتر خودرو و علائم خرابی مبدل کاتالیست در سایت پژو ایمان این بار به سراغ سیبک خودرو و علائم خرابی سیبک خودرو رفتیم. شناخت علائم خرابی سیبک خودرو و تشخیص به موقع آن می‌تواند در صرفه‌جویی هزینه‌های شما تاثیرگذار باشد.

همچنین با آگاهی از دعلائم و نشانه های خرابی سیبک خودرو میتوانید پیش از آسیب رسیدن به دیگر قطعات، سیبک خودرو را تعویض و یا تعمیر کنید.

در ادامه این مقاله مانند سایر مقالات منتشر شده در سایت پژو ایمان در ابتدا به چیستی و وظیفه این قطعه را معرفی خواهیم کرد و بعد از آن به سراغ نشانه ها و دلائل خرابی این قطعه میپردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله ما با همراه باشید.

سیبک خودرو چیست؟

قبل از اینکه علائم خرابی سیبک خودرو را توضیح دهیم، ابتدا درمورد کارکرد سیبک در خودرو توضیح می‌دهیم که اصلا سیبک چیست و چه‌کاری می‌کند؟

سیبک یک قطعه مربوط به فرمان است و اصلا خیلی‌ها به آن سیبک فرمان خودرو می‌گویند. اسم انگلیسی این قطعه Ball joint می‌باشد. مهم‌ترین وظیفه این قطعه وصل کردن‌چرخ‌ها به سیستم تعلیق خودرو است که باعث چرخیدن چرخ‌ها می‌شود.

شکل سیبک خودرو کروی است و با درگیر کردن‌ چندین‌ محور مختلف ماشین به صورت همزمان، باعث هماهنگی اجزای حرکتی مختلف ماشین از جمله چرخ‌ها می‌شود. در نهایت میتوان گفت چرخاندن فرمان خودرو باعث می‌شود که این محورها هم توسط سیبک به همان جهت بچرخند.

به همین دلیل سیبک‌ها همیشه بخاطر نیروی کششی تحت فشار هستند. نتیجه فعالیت سیبک باعث می‌شود که اصطکاکی که بین قطعات بوجود می‌آید کم‌تر بشود.

درواقع سیبک نقش اصلی را در جهت دهی به چرخ‌های خودرو دارد و همچنین بخشی از وزن خودرو را هم متحمل می‌شود. در علم مهندسی وظیفه اصلی سیبک‌ خودرو امکان ایجاد حرکت دورانی و چرخشی برای خودرو است. سیبک در واقع دستور چرخیدن را به چرخ‌ها اعمال می‌کند و باعث می‌شود که ماشین شما در سطوح ناهموار نرم‌ حرکت کند.

 با این اوصاف نقش سیبک در کارکرد صحیح خودروی شما حیاتی است و به همین دلیل شناخت علائم خرابی سیبک خودرو، برای راننده‌ها امری مهم و ضروری است.

سیبک چگونه کار می‌کند؟

بعد از این که با چیستی و وظیفه سیبک خودرو اشنا شدید بهتر است برای درک درست تر علائم‌ خرابی سیبک خودرو، چگونگی عملکرد این قطعه ضروری را بدانید. همان‌طور که گفتیم شکل این قطعه کروی است که به یک بازو متصل شده و درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با پلاستیک پوشانده شده، حرکت می‌کند.

طرز قرارگیری و بازوی سیبک، باعث می‌شود که امکان حرکت دورانی و چرخشی به چپ، راست، با با و پایین را داشته باشد و باعث کنترل خودرو، فرمان پذیری و هدایت سیستم تعلیق داشته باشد.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی رله فن رادیاتور

درواقع هنگامی که راننده فرمان خودرو را به یک جهت خاص می‌چرخاند، اعمال این چرخش روی چرخ‌ها، توسط سیبک‌ خودرو صورت می‌گیرد. اگر سیبک‌ خودروی شما به هر دلیلی درست کار نکند، تاثیر منفی آن روی باقی قطعات هم به جا خواهد ماند.

اکنون که با چیستی سیبک خودرو اشنا شدید و فهمیدید که این قطعه در خودرو چه وظایفی دارد و چگونه به وظایف خود عمل میکند وقت آن رسیده است که با دلایل خرابی سیبک خودرو آشنا شده و بدانید که چه نشانه هایی حاکی از خرابی سیبک خودرو است.

دلایل خرابی سیبک خودرو چیست؟

به صورت کلی سیستم تعلیق خودرو تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. سیبک هم مثل دیگر قطعات تعلیقی فشار بالایی را تحمل می‌کند‌. خطراتی که برای سیبک‌ وجود دارد شامل لهیدگی و شکستگی به دلیل تحمل این فشارها خصوصا در هنگام تصادف یا عبور از مسیرهای ناهموار است. همچنین خطر دیگری که سیبک‌ را تهدید می‌کند، خوردگی و زنگ‌زدگی است که در اثر کارکرد بالا می‌تواند اتفاق بیفتد و سیبک‌ دچار سایش و فرسودگی بشود.

همچنین هرز شدن مهره‌ها هم می‌تواند یکی دیگر از علائم خرابی سیبک خودرو باشد. خرابی پیچ سیبک هم علت دیگری است که می‌تواند روی کارکرد سیبک اثر منفی بگذارد. به علاوه پارگی گردگیر و وارد شدن ذرات ریز مثل گرد و غبار به داخل سیبک هم موارد دیگری هستند که می‌توانند اتفاق بیفتند و باعث شوند که سیبک‌ خودروی شما آسیب ببیند و یا خراب بشود.

مورد دیگری که می‌توان آن را به عنوان یکی از علائم خرابی سیبک خودرو در نظر گرفت، ضعیف بودن متریال ساخت سیبک‌ و یا کیفیت پایین ساخت آن است که می‌تواند باعث خرابی پیش از زمان انتظار شود؛ چون همان‌طور که گفتیم، این قطعه تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد و نیاز به مواد اولیه با کیفیتی دارد.

علائم خرابی سیبک خودرو:

خراب شدن سیبک خودرو خود را در نحوه کار کردن سایر قطعات ماشین به خوبی نشان میدهد و با توجه به آن ها میتوان متوجه خرابی این قطعات شد. در ادامه به معرفی رایج ترین و متداول ترین نشانه های خرابی سیبک خودرو میپردازیم.

افزایش فرسودگی در سایر قطعات خودرو شامل لاستیک سایی یا همان ساییده شدن و کشیده شدن لاستیک‌های جلویی خودرو یکی از علائم خرابی سیبک خودرو میباشد. از دیگر عوامل خرابی این قطعه میتوان به کاهش فرمان‌پذیری خودرو مثل خلاصی بیش از اندازه و یا لقی آن اشاره کرد.

عدم بازگشت اتومات فرمان ماشین به وضعیت عادی بعد از رد شدن از پیچ‌ها،  کشیده شدن فرمان به یک سمت، شنیده شدن صداهای ناهنجار هنگام عبور از دست انداز و یا لرزش فرمان خودرو هنگام حرکت یا پیچیدن خودرو می‌تواند از مهم‌ترین علائم خرابی سیبک‌ خودرو باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل باد گرم کولر

درمورد دلایل خرابی سیبک‌ خودرو بالاتر صحبت کردیم اما: در گذشته اکثرا از دیسک‌های گریس‌دار استفاده می‌شده که با هربار تعویض روغن باید گریس‌کاری می‌شدند. امروزه تولید و به‌کارگیری این نوع قطعات، بهینه‌سازی شده و نیاز به مراقبت خاصی ندارند. البته این به این معنی نیست که سیبک‌ فرمان نیاز به رسیدگی ندارد.

درنهایت بیشترین علائم خرابی سیبک خودرو مربوط به خوب نبودن جنس قطعه و پارگی گردگیرها است که توصیه می‌شود به این موارد توجه بیشتری داشته باشید.

نتیجه گیری:

ما در این مقاله با عنوان علائم خرابی سیبک خودرو در ابتدا به چیستی این قطعه و وظیفه آن پرداختیم و در ادامه به دلائل خرابی و علائم خرابی سیبک خودرو پرداختیم.

ما در مجموعه ایمان پژو علاوه بر کمک و مشاوره در زمینه علائم خرابی سیبک خودرو میتوانیم به شما در خرید ایربگ و خرید ایسیو کمک کنیم چرا که ما به صورت تخصصی بر روی این قطعات کار میکنیم.

3 فکر در مورد “ علائم خرابی سیبک خودرو + دلائل خرابی ⚙️ | پژو ایمان

  1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

    سلام، ما در سایت ایمان پژو خیلی خیلی خوشحالیم از این که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.
    ممنون از این که از کنار محتوایی که برات مفید بوده نگذشتی و نظرت رو با ما در میون گذاشتی.

  2. محمد محمدی گفت:

    سالم، خواستم تشکر کنم ازتون بابت مقاله علائم خرابی سیبک خودرو و این که نشانه های خرابی این قطعه رو نوشتین

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام محمد جان، ممنون از این که نظرت رو در مورد این مقاله با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت پژو ایمان بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *