دلایل باد گرم کولر

دلایل باد گرم کولر و راه های رفع آن ⚙️ | ایمان پژو

در این مقاله قصد داریم تا درباره دلایل باد گرم کولر توضیحاتی را ارئه دهیم. با شروع فصل گرما بسیاری از افراد از کولر خودرو خود استفاده می‌کنند. کولر خودروی شما بنا بر دلایل مختلفی می‌تواند به جای باد سرد، باد گرم به داخل ماشین بدهد. در این قسمت دلایل عمده‌ای که باعث می‌شود کولر شما باد گرم بدهد را آورده‌ایم:

در این مقاله از سایت ایمان پژو به طور خلاصه در مورد مهم ترین دلایل باد گرم کولر که شامل خراب شدن فن خنک کننده، خراب شدن کندانسور، شکستن و یا لب پر شدن تیغه‌های پروانه کندانسور، نشتی کولر، خرابی کمپرسور و بالا رفتن زیاد آمپر میشود به ترتیب اشاره خواهیم کرد.

دلایل باد گرم کولر

خراب شدن فن خنک کننده:

قطعا هرجا که بحث سیستم‌های خنک‌کننده وجود دارد، نقش فن‌ها غیر قابل چشم‌پوشی خواهد بود. برای فن کولر می‌تواند مشکلاتی پیش بیاید ازجمله: شکستن پره‌های فن، سوختن موتور فن‌‌ها و یا مشکلات در قطعات مختلف مثل خراب شده رله فن. در مورد دلایل خرابی شده رله فن در مقالات گذشته توضیح داده‌ایم که پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید. هرکدام از این موارد می‌توانند باعث شوند که فن شما خراب شود و به جای باد سرد، باد گرم از کولر خودروی شما بیرون بیاید.

 

بیشتر بخوانید: علائم خرابی سنسور اکسیژن

 

خراب شدن کندانسور:

یک بخش مهم کولر خودرو کندانسور است. وظیفه کندانسور این است که گرمای جذب شده توسط گاز خنک‌ کننده را به خارج از بدنه خودرو انتقال می‌دهد. این کار مشابه عملکرد رادیاتور ماشین (مثل رادیاتور کولر پژو 405) است که در قسمت جلویی خودرو قرار دارد. کندانسور به نوعی هوای گرم داخل ماشین را جذب می‌کند و دمای آن را پایین می‌آورد و خنک می‌کند و سپس به داخل خودرو برمی‌گرداند. یکی از مهم‌ترین دلایل باد گرم کولر همین خرابی کندانسور می‌باشد. پس حتما خودروی خود را به یک‌ مکانیک نشان دهید و از او بخواهید که چک‌کند که آیا هوا به خوبی در کندانسور کولر جریان دارد یا خیر.

 

شکستن لبه‌های پروانه کندانسور:

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند منجر به باد گرم کولر خودرو بشود، شکست و یا لب پر شدن تیغه‌های پروانه کندانسور است. پروانه کندانسور یک قطعه مهم است که اگر خراب بشود، کندانسور هم درست کار نمی‌کند و درنهایت کولر شما هم خراب می‌شود.

 

نشتی در کولر:

یکی دیگر از دلایل گرمای باد کولر، وجود نشتی است که باعث می‌شود باد سرد کولر کاهش پیدا کند. عمده‌ترین علت نشتی کولر ماشین به کهنگی شیلنگ‌ها یا سوراخ شدن آن‌ها برمی‌گردد. درواقع این نشتی‌ها می‌تواند خیلی هم کوچک باشند ولی همچنان باعث بالا رفتن دمای باد کولر بشوند. به همین خاطر بررسی وجود نشتی را فراموش نکنید و قبل از تعویض سایر قطعات مربوط به کولر، حتما در این مورد مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد. می‌توانید برای این کار از یک مکانیک ماهر هم کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: دلایل سوختن واشر سرسیلندر

 

خرابی کمپرسور:

علاوه بر خرابی کندانسور کار نکردن کمپرسور هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل باد گرم کولر باشد. درصورت قطع شدن کمپرسور کولر، دیگر هوایی جریان نخواهد داشت. البته گاهی افراد از گرم شدن هوا هنگام شتاب گرفتن خودرو گلایه می‌کنند که باید توجه کنید اگر کنترل سیستم خودروی شما ECU است این جریان طبیعی است چون موتور هنگام شتاب گیری از تمام توان خودرو استفاده می‌کند.

 

شل شدن تسمه کمپرسور:

اگر این تسمه شل بشود، امکان پمپ کردن هوا وجود ندارد. حتما نسبت به چک‌کردن این مورد و درست کار کردن آن اطمینان حاصل کنید چون یکی از شایع‌ترین دلایل گرمای باد کولر، همین شل شدن تسمه کمپرسور است.

 

بالا رفتن زیاد آمپر:

اگر آمپر خیلی نوسان داشته باشد، می‌تواند موتور را تا حد زیادی گرم‌ کند و کولر خودرو هم تحت تاثیر این گرما قرار می‌گیرد. معمولا اگر فن خنک کننده و رادیاتور درست کار نکنند، این مشکل به وجود می‌آید که توصیه می‌کنیم حتما این موارد را چک‌کنید.

خرابی کولر و سرد نبودن باد آن میتواند دلایل دیگری هم داشته باشد. مواردی مانند خالی شدن مخزن گاز، نگهداری نادرست و عدم سرویس به موقع، انسداد فیلتر هوا، سوختن فن، استفاده از ماژول های بد و غیر استاندارد، خرابی سنسورهای ماشین، ایراد در اتصالات و فیوزها، خرابی رله و یا خرابی در سایر قطعات الکتریکی موجود در خودرو.

درنهایت برای جلوگیری از مشکلات کولر ابتدا باید دلایل باد گرم کولر را بشناسید تا اگر این مشکل برای شما ایجاد شد، به وسیله مکانیک و یا خودتان این موارد را چک‌ کنید و اگر نیاز به تعویض قطعه بود قطعه را به راحتی عوض کرده و این کار را خودتان انجام دهید.

بعد از آشنایی با این مسئله که چه مواردی باعث باد گرم کولر میشود میخواهیم به راه کارهایی اشاره کنیم که با عمل به آن ها کولر ماشین دیرتر خراب میشود.

روش‌های نگهداری از کولر خودرو

  1. انجام سرویس‌های دوره‌ای
  2. تعویض به‌موقع فیلتر کندانسور
  3. بررسی دوره‌ای گاز کولر
  4. روشن کردن کولر
  5. پارک کردن در سایه
  6. تمیز کردن قطعات خودرو

با انجام موارد بالا میتوانیم خود را از خرابی و باد گرم کولر حفظ کنیم!

نتیجه گیری:

ما در این مقاله به بررسی دلایل باد گرم کولر پرداختیم و به چند مورد از مهم ترین و متداول ترین چیزهایی که باعث میشود باد کولر سرمای لازم را نداشته باشد اشاره کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد و توانسته باشیم در این مقاله پاسخ گوی سوالات شما در مورد دلایل باد گرم کولر باشیم. اما اگر سوال بدون جوابی هنوز در ذهن شما هست حتما برای ما در قسمت نظرات بنویسید تا ما در اسرع وقت پاسخ دهیم.

همچنین شما عزیزان علاوه بر خرید قطعات کولر خودروهای مختلف میتوانید برای خرید ایربگ و خرید ایسیو (ecu) از مجموعه ما مشاوره رایگان گرفته و در صورت صلاحدید از ما خرید کنید. چرا که ما در سایت ایمان پژو به صورت تخصصی بر روی ایربگ و ایسیو کار میکنیم.

2 فکر در مورد “ دلایل باد گرم کولر و راه های رفع آن ⚙️ | ایمان پژو

  1. محسن محسنی گفت:

    ممنون از سایت ایمان پژو برای مقاله خوب و کامل دلایل باد گرم کولر و راه های رفع آن. فقط یک پیشنهاد هم داشتم و اون هم این که خیلی خوب میشه اگر برای مقالاتتون ویدئو هم قرار بدین

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام حسین جان، ممنون از این که نظرت رو در مورد این مقاله با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت پژو ایمان بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.
      در اپدیت های بعدی مقالات سعی میکنیم برای هر مقاله یک ویدئوی مفید و کاربرددی هم قرار بدیم.
      ممنون از پیشنهاد خوبت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *