دلایل خرابی پلوس خودرو

دلایل خرابی پلوس خودرو + نشانه های آن ⚙️ | پژو ایمان

ما در سایت پژو ایمان بعد از پرداختن به مواردی مانند علائم خرابی کامپیوتر خودرو و دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم تصمیم گرفتیم تا به نشانه ها و دلایل خرابی یکی دیگر از قطعات ماشین به نام پلوس بپردازیم چرا که شناخت علل خرابی این قطعه و نشانه های خرابی آن میتواند به ما در تشخیص به موقع کمک کند و باعث جلوگیری از صرف هزینه های زیاد برای تعمیر این قطعه میشود. پس از شما دعوت میکنیم برای شناخت دلایل خرابی پلوس خودرو تا انتها با ما باشید.

همان طور که احتمالا میدانید پلوس خودرو یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که در جلوبندی ماشین جای دارد. مهم‌ترین وظیفه این قطعه در خودرو انتقال انرژی مورد نیاز از دیفرانسیل به چرخ‌ها است. مثل خیلی دیگر از قطعات ماشین، پلوس هم یک قطعه مرکب است که خودش از چند قطعه دیگر به نام های سه شاخه، سرپلوس و گردگیر تشکیل شده است. قطعات نام برده شده مهم‌ترین قطعات تشکیل دهنده سیستم پلوس هستند و البته مهم‌ترین دلایل خرابی پلوس خودرو هم وابسته به این قطعات است.

به همین دلیل پیشنهاد میکنیم با مطالعه مقاله دلایل خرابی پلوس خودرو اگاهی خود را نسبت به عملکرد این قطعات بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: لرزش فرمان خودرو

وظیفه پلوس خودرو چیست!؟

وظیفه پلوس خودرو انتقال قدرت از دیفرانسیل به چرخ ها میباشد. اگر پلوس خودرو به مشکل بخورد معمولا می‌تواند باعث جلوگیری از منتقل شدن حرکت به محورها شود. درواقع باید بگوییم که تنظیم‌ دور‌چرخ‌ها برعهده دیفرانسیل است. دیفرانسیل قطعه مهمی است که بین چرخ‌ها قرار می‌گیرد. ما برای انتقال صحیح انرژی از دیفرانسیل به چرخ‌ها، به پلوس احتیاج داریم که از درون دیفرانسیل به چرخ‌های چپ و راست وصل می‌شود.

پیش از اینکه بخواهید خرابی پلوس خودرو را رفع کنید، باید دلایل خرابی این قطعه را بشناسید و بدانید که چه مواردی میتواند علت خرابی این قطعه باشد. با دانستن این موارد و عمل به ان ها میتوانید تاریخ خراب شدن قطعات ماشین خود را به تعویق بیاندازید.

دلایل خرابی پلوس خودرو چیست؟

  1. دنده کشی اشتباه
  2. سفت کردن بیش از حد پیچ‌های سر پولوس
  3. استارت زدن خودرو در حالی که ماشین روشن است
  4. حمل بار سنگین
  5. زود آزاد کردن کلاچ
  6. خراب بودن گردگیر پولوس
  7. ترمز گرفتن های ناگهانی و اشتباه

بیشتر بخوانید: خار کربنی گیربکس اتومات 206

اجزای اصلی پلوس خودرو:

پلوس خودرو از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است. گردگیر، سرپلوس، مشعلی و سه شاخه مهم‌ترین زیر قطعه های تشکیل دهنده پلوس هستند که خرابی و اختلال در کارکرد آن‌ها از عمده‌ترین دلایل خرابی پلوس خودرو می‌باشد. در ادامه به معرفی کلی این قطعات و علائم خرابی آن‌ها می‌پردازیم:

سرپلوس پلوس:

وظیفه این قطعه این است که چرخ‌ها را وصل می‌کند و مهم‌ترین قطعه برای انتقال قدرت محسوب می‌شود. سرپلوس از قطعات متحرک خودرو محسوب می‌شود چون چرخ مدام درحال حرکت است و به همین دلیل وضعیت سرپلوس هم مدام درحال تغییر است و ثابت نیست. سر پلوس روی چرخش چرخ‌ها هنگام دور زدن و… تاثیر دارد.

گردگیر پلوس:

گردگیر دیگر قطعه مهم پلوس است که مهم‌ترین کارکرد آن حفظ پلوس از گرد و غبار دیگر ذرات مزاحم است. گردگیر در بین چرخ و گیربکس قرار دارد و دقیقا به همین دلیل ارتباط بین این قطعات را ایجاد می‌کند.

مشعلی پلوس:

یک قطعه دیگر در انتهای گیربکس وجود دارد که مشعلی است که با متصل شدن به سه شاخه به پلوس وصل می‌شود.

سه شاخه پلوس:

سه شاخه در مکان اتصال میله اکسل شافت با مشعلی واقع شده است. یکی از دلایل خرابی پلوس خودرو می‌باشد. درواقع اگر این قسمت خراب شود باعث ایجاد ضربات مداوم به موتور و درنهایت آسیب دیدن دسته موتور خودرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: دلایل باد گرم کولر

 

مهم‌ترین نشانه‌های خرابی پلوس خودرو:

مهم‌ترین نشانه خرابی پلوس خودرو صدای تق تق هنگام کارکردن ماشین خصوصا در پیچ‌ها است. اگر شک دارید که سرپلوس کدام قسمت خراب شده است، توصیه می‌کنیم فرمان را تا آخر به چپ و راست بچرخانید و صدای غیر طبیعی تق تق در هرطرف که زیاد بود، سرپلوس آن قسمت خراب شده است. در ادامه به مهم‌ترین دلایل خرابی پلوس خودرو اشاره می‌کنیم:

  1. سفت نبودن پیچ‌های سرپلوس: می‌تواند باعث خرابی سرپلوس شود و روی عملکرد آن تاثیر منفی بگذارد.
  2. استفاده نامناسب از دنده: این عامل علاوه بر پلوس خودرو روی سیستم حرکتی ماشین تاثیر بدی دارد.
  3. بکسل کردن ماشین: حتما توجه کنید که اگر می‌خواهید ماشینی را بکسل کنید، آن ماشین وزن موردنظرش از ماشین شما سنگین تر نباشد چون می‌تواند باعث خرابی پلوس بشود.
  4. ضربه زدن به ماشین به خاطر زود ول‌ کردن کلاج: این مورد هم یکی دیگر از موارد شایع خرابی پلوس خودرو است.
  5. استفاده نادرست از ترمز دستی: حتما توجه کنید که از دستی ترمز و ترمز دستی به درستی استفاده کنید.
  6. روشن شدن خودرو با دنده درحال حرکت: این هم یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل هر بی پلوس خودرو است که بهتر است به آن توجه کنید.

 

بیشتر بخوانید: دلایل ریپ زدن خودرو

نتیجه گیری:

ما در مقاله دلایل خرابی پلوس خودرو در ابتدا به وظیفه این قطعه در خودرو اشاره کردیم تا درک مواردی که مربوط به خرابی این قطعه میشود راحت تر شود. بعد از آن به سراغ علت دلایل خرابی پلوس خودرو رفتیم و چند مورد از مهم ترین و رایج ترین مواردی را که منجر به خرابی پلوس میشوند را به شما معرفی کردیم در انتها نیز به مهم ترین نشانه های خرابی پلوس خودرو اشاره کردیم.

درنهایت اگر هرکدام از نشانه‌های بالا را دیدید، حتما خودروی خود را به یک متخصص نشان بدهید. دلایل خرابی پلوس خودرو بسته به نوع ماشین و خودرو و… می‌تواند کمی متفاوت باشد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد و توانسته باشد در پیدا کردن دلایل خرابی پلوس خودرو به شما کمکی هر چند کوچک کرده باشد.

 

همچنین ما در سایت پژو ایمان به صورت تخصصی بر روی قطعات الکتریکی خودرو و خرید ایربگ و خرید ایسیو کار میکنیم. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم برای خرید این قطعات و یا گرفتن مشاوره رایگان با ما از طریق شماره های موجود در سایت و یا چت انلاین در تماس باشید.

2 فکر در مورد “ دلایل خرابی پلوس خودرو + نشانه های آن ⚙️ | پژو ایمان

  1. محمد حسین گفت:

    ممنون از مقاله خوب و کامتون در مورد دلایل خرابی پلوس خودرو

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام محمد جان، ممنون از این که نظر خودت رو در مورد این مقاله با ما در میون گذاشتی.
      همچنین خوشحالیم از این که این مقاله برای شما کاربردی و مفید بوده باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *