دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم

دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم و راه های رفع آن ⚙️ | ایمان پژو

ما در سایت ایمان پژو سعی میکنیم تا در این مقاله به معرفی مهم‌ترین و رایج ترین دلایل تنظیم‌ نبودن تسمه تایم اشاره کنیم. اما قبل از آن باید بدانید که دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم متعدد هستند اما با اطلاع از نشانه های اصلی تنظیم نبودن تسمه تایم میتوانید زودتر از وجود مشکل در ماشین خود اطلاع پیدا کنید و قبل از به وجود امدن مشکلات بزرگتر و صدمات جبران ناپذیر مشکلات مربوط به تسمه تایم را حل کنید.

چه زمانی تسمه تایم تنظیم‌ نیست؟

اولین سوالی که در این مورد برای اکثر رانندگان ایجاد می‌شود این است که: چگونه بفهمیم که تسمه تایم ماشین تنظیم نیست؟ حتما می‌دانید که تسمه تایم یک قطعه مهم در ماشین است و اگر تسمه تایم خودروی شما خراب باشد، احتمالا ماشین کلا روشن نمی‌شود. تسمه تایم درواقع یکی از قطعات مکانیکی ماشین است که باعث اتصال میل لنگ و میل سوپاپ به یکدیگر می‌شود.

همچنین تسمه تایم وسیله‌ای است که روی زمان بندی کارکرد میل‌ سوپاپ‌ها هم تاثیر می‌گذارد. توضیح بیشتر اینکه: عملکرد تسمه تایم روی این قطعات باعث می‌شود که هر دوبار که میل لنگ می‌چرخد، میل سوپاپ هم بچرخد.

 

محصول مرتبط: تسمه تایم پژو 405

 

یکی از دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم که روی کارکرد خودرو تاثیر می‌گذارد، تایمینگ نامناسب است. عواقب تایمینگ نامناسب می‌تواند بسته به نوع خودروها بدتر هم باشد مثلا تویوتا جی‌تی در این شرایط مستعد آسیب بیشتری است. همچنین کارکرد دیگر تسمه تایم باعث کارکرد بهتر پیستون‌ها و سوپاپ‌ها هم می‌شود.

اگر تسمه تایم خراب باشد کارکرد این دوقطعه هم درمرحله‌های بعدی دچار اختلال می‌شود و به همین دلیل باید حتما توجه کنید که به محض اینکه دلایل تنظیم‌ نبودن تسمه تایم را مشاهده کردید، حتما سریعا خودرو را به افراد متخصص نشان دهید تا اگر نیاز به تعویض تسمه تایم دارید، هرچه سریع‌تر اقدام کنید. همچنین در مراحل بعدی تسمه تایم روی زمان بندی تایم موتور هم تاثیرگذار است و به همین علت هم خرابی آن درصورت توجه نکرد می‌تواند هزینه‌های زیادی بدنبال داشته باشد.

شاید جالب باشد بدانید که در همه خودروها تسمه تایم وجود ندارد و در عوض زنجیر تایم وجود دارد که طول عمر مفید آن به نسبت از تسمه تایم بیشتر است. البته اکثریت خودروهایی که در حال حاضر در ایران وجود دارند خودروهایی هستند که از تسمه تایم استفاده می‌کنند.

محصول مرتبط: تسمه تایم سمند

برای اینکه هنگام خرابی تسمه تایم بتوانید به موقع این قطعه را عوض کنید، باید ابتدا دلایل خرابی تسمه تایم را به خوبی بشناسید‌. در ادامه به مهم‌ترین دلایل خرابی تسمه تایم اشاره می‌کنیم:

دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم چیست؟

احتراق ناقص موتور:

احتراق ناقص موتور خودرو می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود که تنها یکی از آن‌ها خراب شدن تسمه تایم است.

نشت روغن:

نشت روغن موتور دردسرهای زیادی بدنبال دارد خصوصا اگر از روغن موتور نامناسب استفاده کنید.

روشن نشدن موتور:

روشن نشدن موتور می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که یکی از آن‌ها خرابی تسمه تایم است.

استفاده از تسمه تایم بی کیفیت:

هر قطعه‌ای یک طول عمر مفید دارد. این موضوع خصوصا درمورد تسمه تایم که یک قطعه مکانیکی و تحت کشش است تاثیر بیشتری دارد و اگر از نیمه تایم بی کیفیت استفاده کنید، احتمالا ممکن است خیلی زود نیاز به تعویض تسمه تایم داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: دلایل باد گرم کولر

 

مهم‌ترین نشانه‌های خرابی تسمه تایم:

خرابی هر قطعه معمولا یک سری دلایل و علائم دارد که در این قسمت به صورت خلاصه به ان ها اشاره می‌کنیم:

افزایش مصرف سوخت:

یکی از مهم‌ترین دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم که می‌توانید از این طریق بفهمید که تسمه تایم خودروی شما مشکل دارد یا نه توجه به میزان مصرف سوخت خودرو است. پیشنهاد میکنیم برای به دست اوردن اطلاعات بیشتر در ایی مورد به مقاله ریمپ خودرو چیست و مقاله راه های کاهش مصرف سوخت مراجعه کنید.

بد استارت خوردن:

البته بد استارت خوردن موتور خودرو می‌تواند نشان دهنده مشکلات دیگری هم باشد ولی درهرصورت به عنوان یکی از دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم شناخته می‌شود.

لرزش موتور:

اگر هنگام کارکردن درجا موتور شما بیش از حد می‌لرزد، توصیه می‌کنیم که حتما تسمه تایم خودرو را چک کنید و درصورت نیاز آن را تعویض کنید.

ایجاد صدای ناهنجار:

یکی دیگر از دلایل خرابی تسمه تایم شنیدن صدای غیر طبیعی خصوصا از قسمت قاب تسمه تایم است.

کاهش شتاب:

تسمه تایم قطعه مهمی است که روی تنظیم‌ خودرو تاثیر دارد و خرابی و‌اختلال عملکرد آن می‌تواند روی قدرت و شتاب موتور خودرو تاثیر منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی دینام خودرو

 

درنهایت اگر هریک از دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم را در خودروی خود مشاهده کردید حتما ماشین را به یک متخصص نشان دهید و اگر نیاز داشتید، تسمه تایم را عوض کنید.

سوالات متداول:

علائم تنظیم نبودن تسمه تایم 405

از علائم تنظیم نبودن تسمه تایم 405 میتوان به مواردی مانند افزایش دود خروجی اگزوز ، عملکرد بد موتور و تولید صداهای عجیب و غریب در ناحیه میل سوپاپ و کار نکردن درست موتور همانند افت توان خودرو اشاره کرد.

علائم نامیزان بودن تسمه تایم پراید

از مهم ترین علائم نامیزان بودن تسمه تایم پراید میتوان به مواردی همانند استارت نخوردن و یا بد استارت خوردن خودرو، عملکرد بد موتور ماشین (مواردی مانند افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت و شتاب و لرزش) اشاره کرد. همچنین موارد دیگری مانند دود (دود غلیظ و سیاه از اگزوز) و صدای غیر طبیعی (صدایی شبیه به تق تق یا جیرجیر از موتور) میتواند از علائم نامیزان بودن تسمه تایم پراید باشد.

بیشتر بخوانید: علائم خرابی رله فن پراید

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت پژو ایمان سعی کردیم تا در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که چه زمانی تسمه تایم تنظیم‌ نیست؟ و بعد از ان به دلایلی که باعث میشود تا تسمه تایم از حالت تنظیم خود خارج شود پرداخته و در نهایت شما را با مهم ترین نشانه های خرابی تسمه تایم آشنا کردیم. همچنین پیشنهاد میکنیم برای جلوگیری از خراب شدن تسمه تایم خودرو خود تسمه تایم را بر اساس دستور العمل های سازندگان خودرو (معمولاً هر 40 تا 60 هزار کیلومتر) تعویض کنید.

در نهایت امیدواریم با خواندن این مقاله با مهم ترین و رایج ترین دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم آشنا شده باشید و این مقاله توانسته باشد برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. همچنین ما پیش از این در مقالاتی جداگانه در مورد دلائل و نشانه های خرابی قطعات خودرو مانند علائم خرابی کامپیوتر خودرو و علائم خرابی مبدل کاتالیست نیز مقالاتی منتشر کرده ایم که مطالعه آن ها نیز خالی از لطف نیست.

 

ما در سایت پژو ایمان علاوه بر این که میتوانیم به شما در زمینه دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم و نشانه های تنظیم نبودن آن کمک کنیم میتوانیم در زمینه خرید ایربگ و خرید ایسیو نیز کمک و مشاوره شما باشیم چرا که ما سال هاست در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت میکنیم و دارای تجربه ی کافی در این زمینه میباشیم.

12 فکر در مورد “ دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم و راه های رفع آن ⚙️ | ایمان پژو

  1. رضا مرادی گفت:

    سلام، ممنون از مقاله خوب و خلاصتون در مورد تنظیم نبودن تسمه تایم. من میخواستم ببینم علت علائم نامیزان بودن تسمه تایم پراید چیه؟!

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام رضا جان، خوشحالیم که از این مقاله خوشت اومده. در مورد سوالت که پرسیدی هم باید بگم که معمولا نشانه های نامیزون بودن تسمه تایم مواردی مثل افزایش مصرف سوخت، بد استارت خوردن ماشین و لرزش داشتن موتوره.
      یعی اگه این موراد رو توی ماشینت احساس کردی باید به درست کار کردن تسمه تایم ماشینت شک کنی اما این موضوع به این معنی نیست که حتما خرابی از تسمه تایمه و شاید قطعات خراب دیگه ای باعث این اتفاق شده باشن به همین دلیل باید حتما به یه مکانیک مراجعه کنی.

  2. رضا اصغری گفت:

    سلام میخواستم ببینم اگر ممکنه در مورد علائم تنظیم نبودن تسمه تایم 405 هم صحبت کنید. چون من ماشینم دیوونم کرده توی این چند وقت.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام رضا جانف ممنون از این که پیشنهاد خودت رو با ما در میون گذاشتی.
      به زودی و در اپدیت های بعدی این مقاله موضوع مد نظر شما رو هم در صورت امکان به این مقاله اضافه خواهیم کرد.

  3. محسن ریاحی گفت:

    ممنون میشم اگه در مورد علائم تایم نبودن خودرو بیشتر صحبت کنین.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام محسن جان، ممنون از پیشنهادت. ما حتما توی اپدیت های جدید سعی میکنیم در مورد موضوع تایم نبودن خودرو هم صحبت کنیم.

  4. محمد گفت:

    اگه یک ماشین تسمه تایمش پاره بشه چه اتفاقی برای خود ماشین میوفته به نظرتون!؟

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام محمد جان، در صورت پاره شدن تسمه تایم پیستون آسیب شدیدی به سرسیلندر مبارک موتور خودروی شما وارد میکند.
      پس باید کاملا حواستون باشه که تسمه تایم به درستی تنظیم شده باشه.

  5. سعید گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    من رانا tu5 دارم امروز کیت اورجینال کامل تسمه تایم عوض کردم ماشین ن لرزش داره ن بد کار میکنه و ن دود میکنه ولی یه صدایی بعدش از داخل محفظه تایم مثل لقلق خیلی ریز میاد و یه صدایی هر چند ثانیه یبار از زیر درسوپاپ میاد و قطع میشه مکانیک دید گفت عادی خواستم بدونم میشه تسمه تایم رو خوب میزون نکرده باشه یا خیر
    ممنون از شما

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام سعید جان، ما در سایت پژو ایمان خدمات ایربگ، ایسیو و سیم کشی خودرو رو ارائه میدیم و بیشتر در حوزه فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو فعال هستیم. به همین دلیل نمیتونیم به شما به خوبی کمک کنیم و شما باید به صورت حضوری به مکانیکی های با تجربه مراجعه کنید.

  6. هوتن مرادی گفت:

    ممنونم از این که به خوبی در مورد تنظیم نبودن تسمه تایم پراید توضیح دادین. خواستم ازتون تشکر کنم.

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام هوتن جان، خوشحالیم که این مقاله مورد توجهت قرار گرفته و برات کاربردی بوده.
      ممنون از این که نظرت رو با ما در میون گذاشتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *