دلایل خرابی شاتون

دلایل خرابی شاتون و راه های رفع آن ⚙️ | ایمان پژو

ما در سایت ایمان پژو همان طور که پیش از این به بررسی علل خرابی کامپیوتر خودرو پرداختیم میخواهیم دلایل خرابی یکی دیگر از قطعه های ماشین یعنی شاتون را بررسی کنیم چرا که دانستن دلایل خرابی شاتون می‌تواند روی عملکرد خودروی شما تاثیر مستقیم داشته باشد. عوامل زیادی می‌توانند باعث خرابی شاتون شوند که در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله ابتدا میخواهیم به طور خلاصه به این موضوع بپردازیم که شاتون چیست و چه کاری را انجام میدهد و بعد از ان این موضوع را بررسی خواهیم کرد که دلایل متداول خرابی شاتون چیست و این قطعه چگونه خراب میشود همچنین در انتهای مقاله به بررسی مواردی که نشان دهنده خراب شد شاتون است میپردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شاتون چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم برای درک بهتر علائم و دلایل خرابی شاتون، ابتدا به پاسخ این سوال می‌پردازیم که اصلا شاتون چیست و چه‌ کاری انجام می‌دهد؟

همان طور که احتمالا میدانید موتورهای درون سوز یکی از پر مصرف‌ترین انواع موتورها هستند. این موتورها قطعات مختلف کوچک و بزرگی دارند که هر یک وظیفه خاصی را برای کارکرد صحیح موتور برعهده دارند. از مهم‌ترین قطعات می‌توان به: واشر سرسیلندر، پیستون، سر سیلندر، تسمه تایم، میل لنگ، شاتون و… اشاره کرد. (ما پیش از این در مقالات جداگانه ای به دلایل خرابی واشر سر سیلندر و دلایل تنظیم نبودن تسمه تایم پرداخته ایم که مطالعه ان ها میتواند مفید باشد.)

شاتون نیز یک قطعه مهم برای کارکرد موتورهای احتراق داخلی است و به همین دلیل اطلاع از دلایل خرابی شاتون از اهمیت زیادی برخوردار است. شاتون با ایجاد ارتباط بین قطعاتی مثل میل لنگ و‌ پیستون باعث می‌شود موتور بتواند راحت‌تر کار کند. در حقیقت اتصال بین این دو قطعه از طریق شاتون فراهم می‌شود که باید بسیار محکم باشید تا اتصال حفظ شود.

شاتون چکار می‌کند؟

کمی قبل‌تر توضیح دادیم که وظیفه اصلی شاتون برقراری ارتباط بین میل لنگ و پیستون است. اما اگر بخواهیم در این باره کمی بیشتر توضیح بدهیم میتوان گفت که شاتون مثل یک اهرم عمل می‌کند و باعث می‌شود که حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی و چرخشی میل لنگ تبدیل شود. می‌دانیم که پیستون دارای یک حرکت رفت و برگشتی است که بخاطر واکنش های شیمیایی درون موتور می‌باشد. این انرژی به وسیله قطعه واسط شاتون به میل لنگ انتقال پیدا می‌کند و به حرکت چرخشی تبدیل می‌شود. می‌توان گفت که دلیل بالا و رفتن پیستون وجود شاتون است.

درکل می‌توان گفت که شاتون باعث ارتباط بین پیستون و میل لنگ و انتقال انرژی از پیستون به میل لنگ، فشرده کردن مخلوط گازهای اکسیژن و دیگر فرآورده‌های گازی واکنشات شیمیایی داخل موتور، تبدیل حرکت عمودی و خطی پیستون به حرکت چرخشی میل لنگ و… می‌باشد.

باتوجه به دلایلی که گفتیم، شناخت دلایل خرابی شاتون بسیار مهم است و به همین خاطر برای درک بهتر آن به ساختار شاتون اشاره می‌کنیم: باتوجه به وظایف یاد شده برای شاتون، این قطعه باید سبک و درعین حال مقاوم باشد. به همین دلیل برای ساخت شاتون ها از فولاد استفاده می‌شود تا شاتون در مقابل ضربات پیستون و دماهای بالا مقاوم باشد. شکل اصلی شاتون تقریبا میله‌ای است که دارای یک قسمت بدنه و دو بخش سر کوچک و بزرگ در دو انتهای آن می‌باشد.

حال که با وظیفه شاتون اشنا شدید و دانستید که شاتون چیست وقت آن رسیده است که به موضوع اصلی این مقاله یعنی دلایل خرابی شاتون بپردازیم.

دلایل خرابی شاتون چیست!؟

در ابتدا باید بگوییم که در اصطلاح مکانیکی به خرابی شاتون، شاتون زدن گفته می‌شود. وقتی که پیستون خشک کار میکند در صورت کمبود یا نبود روغن موتور، شاتون زدن اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل خرابی شاتون همین امر است که باعث می‌شود بخاطر نبود روغن موتور دما بالا برود، و قطعات پیستون منبسط شوند. انتقال این فشار از پیستون به شاتون باعث خرابی خمیدگی و حتی شکستگی کامل شاتون می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین دلایل خرابی شاتون یا همان شاتون زدن اشاره می‌کنیم:

  • تصادفات: مثل هر قطعه دیگر یکی از دلایل خرابی شاتون‌ها تصادفات هستند چرا که ضربه باعث میشود تا قطعه اسیب ببیند.
  • ضربات شدید پیستون: ضربات شدید پیستون درواقع بخاطر احتراق غیر عادی در سیلندر است که بخاطر تزریق اشتباه شوند به داخل سیلندرها می‌باشد.
  • فرسودگی یاتاقان: یاتاقان بی کیفیت و ضعیف روی عملکرد شاتون هم میتواند تاثیر مستقیم منفی بگذارد.
  • دنده معکوس: استفاده از دنده معکوس در سرعت‌های بالا یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی شاتون می‌باشد.
  • روغن کاری بد: نرم بودن پیستون روی کارکرد شاتون تاثیر دارد و روغن کاری بد باعث فرسودگی سریع شاتون می‌شود.
  • هرز شدن اتصالات: منظور اتصالات بین شاتون و میل لنگ و‌پیستون است.
  • فرورفتن پیشرانه در آب عمیق
  • دور موتور بالا
  • و…

نشانه های خرابی شاتون چیست؟

حال که به طور کامل با دلایل خرابی شاتون اشنا شدید و دانستید چه مواردی میتواند منجر به خراب شدن شاتون ماشین شما شود وقت آن رسیده است تا با مواردی که نشان میدهد شاتون شما خراب شده است و باید ان را به یک فرد متخصص نشان دهید اشنا شوید.

نشانه هایی که نشان میدهند شاتون شما خراب شده است می‌تواند موارد مختلفی باشد ولی در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. صدای تق تق موتور: این صدا با افزایش سرعت بیشتر هم می‌شود و یکی از نشانه‌های خرابی شاتون است.
  2. روغن ریزی: روغن ریزی می‌تواند بخاطر مورد دیگری هم باشد دره صورت بسیار مهم است باید سریعا به آن رسیدگی کنید.
  3. خمیدگی شاتون: یکی دیگر از دلایل خرابی شاتون خمیدگی ساق آن است.

درنهایت اگر هر یک از نشانه‌های شاتون زدن را  در خودروی خود مشاهده کردید، هرچه سریع‌تر به یک مکانیک مراجعه کنید تا دلایل خرابی شاتون را درمورد دستگاه شما چک کند و اگر نیاز به تعمیر یا تعویض بود، به موقع انجام دهد.

نتیجه گیری:

ما در این مقاله سعی کردیم در ابتدا شما را با شاتون ها اشنا کرده و بعد از آن به بررسی دلایل خرابی شاتون ها و نشانه های خرابی ان ها بپردازیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست!؟ ایا این مقاله توانسته است به شما در این موضوع کمکی هر چند کم کرده باشد!؟

ما در مجموعه ایمان پژو علاوه بر دادن کمک و مشاوره برای خرید شاتون ماشین های مختلف به صورت تخصصی بر روی ایربگ ها و ایسیو ها کار میکنیم به همین دلیل پیشنهاد میکنیم اگر نیاز به خرید ایربگ و یا خرید ایسیو (ecu) دارید میتوانید از طریق سایت و یا اینستاگرام مجموعه ایمان پژو حتما از مجموعه مشاوره رایگان دریافت نمایید.

3 فکر در مورد “ دلایل خرابی شاتون و راه های رفع آن ⚙️ | ایمان پژو

  1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

    سلام، ما در سایت ایمان پژو خیلی خیلی خوشحالیم که این مقاله رو دوست داشتی و این مقاله برات مفید و کاربردی بوده.
    ما پیش از این در مقاله های زمان تعویض لنت ترمز و زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو در مورد زمان تعویض وسایل ماشین صحبت کرده ایم.

  2. حامد فرد گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون در مورد دلایل خرابی شاتون و راه های رفع آن

    1. ایمان فضلعلی نژاد گفت:

      سلام حامد جان، ممنون از این که نظرت رو در مورد این مقاله با ما در میون گذاشتی.
      ما در سایت پژو ایمان بسیار خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *